اقدام پژوهی

ساخت وبلاگ

منابع:

رهایی از اضطراب امتحان/نویسنده:احمد جمعه پورروانشناسی اضطراب/نویسنده: رابرت هندلی/مترجم: مهدی قراچه داغی

پایان نامه کارشناسی با موضوع: رابطه اضطراب با رشد اجتماعی/طاهره ابراهیمی

درمان اضطراب و افسردگی/نویسنده:لیزا روت.دانیل ایمن/مترجم: مهدی قراچه داغی


www.bartarinha.ir

www.aftabir.com

www.dystrophy.ir

www.tebyan.ir

 

 

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1354 تاريخ : دوشنبه 13 خرداد 1392 ساعت: 0:19

 مصاحبه با والدین فاطمه:

      در مرحله ی بعد با مصاحبه با والدین او پرداختم که در این میان فقط موفق به صحبت حضوری در مدرسه با مادرش شدم.مادرش بیان داشت که او شخصیتی نا آرام و خونگرم دارد اما در باطن در هنگامی که وظیفه ای به او محول میشود مرتب نگران است. و دوست ندارد که مسئولیتی قبول کند.

      او بیان داشت که در هنگام انجام تمرینهایش در هر درسی و به خصوص درس ریاضی او مرتب نق میزند و پیام های منفی به خود تلقین میکند.

مادرش گفت که خانواده اش هم معتقدند که او استعداد کمی در یادگیری ریاضی دارد مثل بقیه اعضای خانواده خودش هم به این باور رسیده است. او گفت که فاطمه با بی علاقگی و بی حوصلگی به یادگیری ریاضی میپردازد و معتقد است که یاد نمیگیرد و هنگامی هم که میخواهد برای امتحان آماده شود،نگران است. که نکند نمره ی خوب نگیرد و موفق نشود.

شب شاید تا دیر وقت نتواند بخوابد و کتابش را همیشه همراه داشته باشد بدون اینکه بتواند به خوبی تمرکز کند تا یاد بگیرد.

مصاحبه با خود فاطمه:

     در مصاحبه ای که با خود او داشتم. فاطمه از کودکی معتقد است که درس ریاضی پرکار و ضمنا فایده ای نیز ندارد و نمیداند چرا باید ریاضی را یاد بگیرد ، اونسبت به این درس اظهار بی علاقگی کرد و مدعی شد که در درس ریاضی استعداد ندارد چون هیچ وقت در آن موفق نبوده .

     علی رغم تلاش های زیاد، او گفت در کلاس درس همیشه احساس اضطراب و نگرانی دارد و حتی شب امتحان به نوعی استرس دارد. او دیدگاه خوبی نسبت به معلمان ریاضی نداشت و معتقد بود که همه مثل من نیستند و همیشه نگران درس ریاضی سال بعد است و او روش تدریس را هم در اضطرابهایش موثر دانست و سرعت یادگیری دیگر دوستانش و نمرات آن ها را نیز بی تاثیر ندانست.

مطالعات تحقيقات گذشته :

     براي تكميل اطلاعات بدست آمده به متون و كتاب ها و مقالاتي كه در ارتباط با اضطراب بود مراجعه كردم و به خلاصه اي از موارد مطرح شده مرتبط با مشكل دانش آموز اشاره مي كنم.

اضطراب رياضي چيست ؟

     اضطراب رياضي موجب ضعف فرايندهاي ذهني براي انجام عمليات رياضي، منفي نگري و سر درگمي دانش آموزان مي شود اين گروه با اجتناب از كلاس رياضي، ناتواني در انجام آزمون هاي رياضي و اضطراب و تشويش فراوان از يادگيري اين درس طفره مي روند.

     اين تصور كه استعداد رياضي مادرزادي است يا پسرها نسبت به دخترها عملكرد بهتري در درس رياضي دارند، يا درس رياضي درس منطق است، نه درس خلاقيت، موجب عقب نشيني  و مقابله برخي از دانش آموزان از يادگيري علم رياضي مي شود.

    اضطراب رياضي واكنش احساس آگاهانه به يك يا چند مورد زير است :

شركت در كلاس رياضي، گوش كردن به سخنراني دربارة رياضي، كار كردن بر روي يك مسئله رياضي يا مبحث در مورد رياضي.

علاوه بر اين چنين اضطرابي ممكن است در بين دانش آموزان مدارس ابتدايي و دبيرستان ها و دانشكده ها به وجود آيد.

اضطراب رياضي سبب مي شود بچه ها از درس رياضي  بترسند اين اضطراب مانع از توانايي كودك در ارتباط دادن رياضي به زندگي روزمره اش مي شود.

به گفته خ شيلا توبياس (1993) ميليون ها نفر از بزرگسالان به دليل ضعف در رياضيات و ترس از آن ازفرصت هاي شغلي و شخصي محروم مي شوند و اين تجارب منفي در طول زندگي با بسياري از آن ها همراه است.

( بارودي ) و ( كاستيلم ) (1998)

 يك مدل اضطراب رياضي را توصيف كرد كه نشان مي داد چگونه عقايد غير منطقي مي تواند منجر به اضطراب شود و نتيجه اين اضطراب، رفتاری است كه مضرات طولاني مدت آن سبب تقويت عقايد غير منطقي مي گردد.

در اين چرخه به دور از هر گونه تكنيك جديد، اضطراب و عقايد غير منطقي دانش آموزان به طور پيوسته تشديد مي گردد.

 

چگونه اضطراب رياضي دانش آموزان افزايش مي يابد ؟

     اضطراب رياضي اغلب به علت تجربه منفي پيشين دانش آموز به هنگام يادگيري رياضي در كلاس يا خانه تشديد مي گردد.معلمين و والدين سطح اضطراب دانش آموز را با تحميل ديدگاه هاي شخصي شان درباره رياضي افزايش مي دهند. هرگونه تجربه منفي به ذهنيات آينده منتقل مي شود و نهايتاً سبب عدم درك رياضي مي گردد.در روش هاي سنتي به دانش آموز ياد داده شده است كه بدون فهم و درك مهارت هاي رياضي و كار بر روي مسائل، تنها به حفظ آن ها بپردازند.

اين موضوع تا حدود زيادي موجب افزايش سطح اضطراب رياضي در كودك مي گردد.

     ماريلين كارتين فيليپس (1999) چنين اظهار داشت كه سه شيوة كار در كلاس هاس سنتي رياضي وجود دارد كه سبب اضطراب زياد در بسياري از دانش آموزان مي شود:

قدرت تحميلي، ارائه عمومي و محدوديت زماني او نشان ميدهد كه روش هاي تدريس بايد دوباره ارزيابي شوند و تأكيد بيشتري بر روي شيوه هاي خاصي باشد كه در آن ها كلاس درس، دانش آموز محور بوده و بحث و گفتگو بيشتر و سخنراني كمتر باشد.

3- تجزيه تحليل و تفسير داده ها :

     با جمع بندي اطلاعات به دست آمده و گفتگو با افراد متخصص توانستم عوامل مؤثر در ايجاد اضطراب دانش آموز را به شرح زير دسته بندي كنم كه به توضيح آنها مي پردازم :

الف) عوامل محيطي

1- فشارهاي والدين :

     بديهي است كه نقش والدين فاطمه در اضطراب او از درس و مدرسه بسيار مؤثر و غير قابل انكار است.گروهي از پدر و مادرهايي كه خود در درس رياضي ضعيف و كند بوده اند اين احساس و نگرشي خود را به فرزندانشان نيز منتقل مي كنند يا گروهي ديگر نيز با فشارها و توقعات خارج از توان فرزندانشان آن ها را دچار ترس و اضطراب مي كنند.

2- شيوه آموزش دبير :

     گروهي از آموزگاران و معلمان مقطع ابتدايي بدون در نظر گرفتن موقعيت ذهني   رواني دانش آموزان و ميزان استعداد و توانايي هاي آنان مسائلي براي حل كردن طرح مي كنند كه از عمده بيشتر شاگردان كلاس خارج است. در اين گونه موارد چون فاطمه موفق به حل مسائل نمي شود، احساس بي كفايتي و ناتواني مي كند و  نسبت به عملكرد و استعداد خود بدبين مي شود.

3- محتوي كتاب هاي رياضي :

     در مواردي نيز محتوي كتاب و ترتيب درسهاي رياضي به گونه اي است كه يادگيري مفاهيم رياضي سخت جلوه مي كند و موجب گيجي و سردرگمي دانش آموز مي شود.

4- تجارب منفي :

     نمره هاي پايين از درس رياضي پيش زمينه هاي ذهني آموزگاران جدي و سختگير قبلي- همگي موجب بدبيني فاطمه نسبت به درس رياضي شده بود.

 

ب) شيوه هاي اشتباه آموزش رياضي

1) تأكيد بر سرعت در پاسخ گويي :

     مسأله حل كردن و پاسخ دادن به سؤالات درس رياضي نياز به درك مسأله و پرسش معلم دارد.

پس فشار وارد كردن بر دانش آموزان براي حل كردن سريع باعث مي شود تا احساس ناكامي و سردرگمي در فاطمه كه نسبت به ديگر دانش آموزان كندتر است، وارد شود.

2) نداشتن درك درست از كاربرد رياضي در زندگي :

     فاطمه موارد استفاده از رياضي را در زندگي روزمره به خوبي نمي شناسد بنابراين باعث عدم علاقه او نسبت به اين درس شده است.

 

پ) عوامل فردي

1) كاهش اعتماد به نفس :

     شاید فاطمه به علت نحوه تربیت والدین ویا همکلاسی ها از اعتماد به نفس پایینی برخوردار است که درنتیجه این فرد تصویر ضعیفی از خود دارد و منجر به ایجاد افکار منفی می شود  که در ادامه این افکار منفی سبب خواهد شد که به راحتی دست از تلاش  در زندگی بردارد.

2) احساس ضعف و كمبود :

     فاطمه از اشتباه كردن پاي تخته سياه مي هراسد زيرا فكر مي كند كه موجب تمسخر دوستانش قرار مي گيرد هرگاه سؤالي را اشتباه حل كند.

 

 

4- انتخاب راه جديد موقتي :

     با توجه به رفتارهاي مشاهده شده و مصاحبه  براي حل مشكل فاطمه راه حل هاي زير به نظرم موفقيت آميز آمد :

1) شناخت پديده هاي هيجاني و فشارهاي رواني، به ويژه مقوله اضطراب، در عرصه فعاليت هاي رياضي و تلاش براي مسلط شدن بر اين حالت ها به كمك راهكارهاي عملي.

2- توجه و برخورد عملي با تفاوت هاي فردي در ابعاد گوناگون به ويژه از سوي معلم و والدين.

3- تلاش براي ايجاد اعتماد متقابل بين معلم و دانش آموز.

4- تلاش براي ايجاد نگرش مثبت نسبت به رياضيات.

5- شناخت دانش قبلي دانش آموز و رفع و ترميم كمبودها و مشكلات عملي فرد به ويژه هنگام وارد شدن در عناوين جديد رياضي.

6- اصلاح شيوه هاي سنتي و متعارف سنجش رفتار رياضي (امتحان)

7- انتخاب شيوه آموزشي مناسب.

8- انتخاب آزاد دسته اي از مسائل و تكاليف رياضي.

براي درگير شدن فراگيران و هدايت آنان براي انتخاب مسائلي كه هم جذاب باشد و هم چالش برانگيز.

9- تحسين و قدرشناسي از تلاش و كار دانش آموز.

  

5- اجراي راه حل و نظارت بر آن :

     در اين مرحله جهت كاهش اضطراب فاطمه سعي كردم تا راه حل هايي كه مد نظرم بود را اجرا كنم كه به توضيح آن ها مي پردازم :

     راسل در كتاب اميدهاي نو مي نويسد : برخورد علمي با بلا و مصيبت دو حسن دارد، يكي اين كه باعث مي شود شخص با ميل و اراده خودش آن را بپذيرد، ديگر اين كه سبب خواهد شد عقل انسان در جستجوي وسايل تسكين آن برآيد.در مرحله اول با خود او صحبت كردم و از او خواستم تا باور كند كه مي تواند اضطرابش را از بين ببرد، زيرا امكان به حل آن نيمي از موفقيت است.

     در مرحله بعد سعي كردم تا به تفاوت هاي فردي او توجه كنم كه اين تفاوت ها مي تواند شامل ظرفيت حافظه فعال، فرآيندهاي ذهني و پردازش اطلاعات، دانش قبلي، مؤلفه هاي فرهنگي، اقتصادي و ... باشد و با توجه به اين تفاوت ها از او انتظار داشته باشم و با او برخورد مناسب داشته باشم.

     براي از بين بردن افسردگي و نگراني اش سعي كردم تا اعتماد متقابل بين او و خودم ايجاد كنم  سعي كردم تا او را با ديگر دانش آموزان مقايسه نكنم و پيشرفت او را با خودش بسنجم و از او هم خواستم تا خودش را با خودش مدنظر قرار دهد.

     سعي كردم تا در او نگرش مثبتي نسبت به درس رياضي ايجاد كنم. متأسفانه تلقين هاي اجتماعي در همه جا از جمله جامعه خودمان به گونه اي است كه افراد حتي از نخستين روزهاي آغاز رياضيات مدرسه با نوعي هراس مواجه هستند كه اين هراس طبعاً اضطراب آور است.

     بنابراين سعي كردم وحشت زدايي و مبارزه با پيش داوريهاي منفي را مورد توجه قرار دهم و سعي كردم تا قابليت ها و ظرفيت هاي او را به او بشناسانم تا نگرش مثبتي در او ايجاد شود. براي ايجاد نگرش مثبت سعي كردم تا قبل از ورود به درس جديد ميزان يادگيري فاطمه را در درس قبلي مورد سنجش قرار دهم تا بتوانم درس جديد را از سطح مناسب شروع كنم.

 آزوبل معتقد است كه براي آموزش بايد از محتواي دانش قبلي فرد آغاز كنيم با اين باور كه واقعاً همه دانش آموزان ما يكسان نيستند.

     سعي كردم تا در طول ترم امتحانات متعددي برگزار كنم و سنجش از دانش آموزانم را براي آخر ترم نگذارم.اتخاد شيوه آموزشي مناسب به مشابه عامل بيروني مي تواند به گونه اي مؤثر در شكل دهي رفتار رياضي دانش آموزان عمل نمايد. در اين ميان سعي كردم تا با توجه به حالات هيجاني و روحي دانش آموزم با انتخاب روش مناسب سني ، زمينه مشاركت بيشتر و مطلوبتر او را فراهم كنم.

     در اين ميان با توجه به عدم اعتماد به نفس او در حل تمرينات سعي كردم تا تكليف جذاب و در حد او هم در ميان تمرينات داده شده باشد تا از او براي حل آن ها استفاده كنم تا خودباوري و اعتماد به نفس در او تقويت شود. در نهايت هم سعي كردم تا از فعاليت هاي او و موفقيتهايش تحسين به عمل آورم تا ديدگاه و خاطرات خوبي در ذهنش نسبت به رياضي و یادگيري آن ايجاد شود.

 

6- گردآوري اطلاعات ( شواهد2 )

     اگر چه عملكرد و رفتار فاطمه در كلاس .و مدرسه مبين تأثير مثبت روش هاي به كار گرفته شده بود، اما براي اين كه نتایج بهتر و ملموس تري پيدا كنم از منابع زير به گردآوري اطلاعات پرداختم :

1- مشاهده رفتار دانش آموز

2- مصاحبه با معلمان و دوستان فاطمه

3- مصاحبه با خود فاطمه

      بعد از گذشت چند ماه كه من همچنان معلم فاطمه هستم وقتي رفتارهاي او را با رفتارهاي اوليه اش در كلاس درسم مقايسه مي كنم متوجه بهبود اضطراب فاطمه مي شوم زيرا او بر خلاف گذشته كه به قضاوت زود هنگام در زمان تدريس مي پرداخت.

     ديگر حاضر نيست هيچ پيش داوري كند و به خودش فرصت يادگيري مي دهد.به توانايي خودش ايمان دارد و باور كرده كه استعداد رياضي اش نه تنها كمتر از دوستانش نيست شايد از عده اي بيشتر هم باشد.

براي حل تمرينات داوطلب مي شود و اگر قرار باشد امتحاني بگيريم با دوستانش به مطالعه مي پردازد و نسبت به قبل نتايج بهتري مي گيرد.

     دوستان و معلمانش معتقدند كه در كلاس آرامش بيشتري دارد و ذوق بيشتري براي يادگيري به خصوص در درس رياضي از خود نشان مي دهد و خودش هم بيان مي كند كه مسائل رياضي برايش قابل يادگيري است اما نياز به تلاش و كوشش دارد.

 

 

7- ارزشيابي تأثير اقدام جديد و تعيين اعتبار آن :

     بعد از آن كه اطلاعات لازم را مجدداً جمع آوري كردم و با مشاهده رفتار فاطمه با يادآوري رفتار او در ابتدای سال كه من معلم رياضي او شده بودم تغيير رفتار او را به وضوح مشاهده كردم.با صحبت با معلمان فاطمه که متوجه تغییر رفتار مثبت او شده بودند نیز مطمئن شدم که او بر اضطراب خود تقریبا فائق آمده است.

     و با والدین او در این مورد صحبت کرده و مادرش اظهار کرد که او نسبت به درس ریاضی انگیزه بیشتری پیدا کرده و خودش را در مواجهه با امتحان این درس تاحدودی موفق میداند.اكنون خود فاطمه هم در كلاس من با روحيه بهتري مي نشيند و قبول دارد كه توانايي هايش را تازه يافته است. بنابراين چه خوب است كه قبل از اين كه به تدريس موضوعات درسي بپردازيم سعي كنيم تا دانش آموزانمان را به اين باور برسانيم كه آن ها مي توانند . . .

 


 

 

ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1936 تاريخ : دوشنبه 13 خرداد 1392 ساعت: 0:16

 

به نام خدا

 

دانشگاه فرهنگیان

 

پردیس شهید با هنر

 

عنوان مقاله :

 

چگونه اضطراب را در آموزش ریاضی کاهش دهیم؟

 

پژوهنده : مریم اصلاح

 

مدرس : استاد ارجمند جناب آقای مهدی زاده

 

 

 

 

بهار 1392

 

اقدام پژوهی...ادامه مطلب
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 2393 تاريخ : يکشنبه 12 خرداد 1392 ساعت: 23:09

اقدام پژوه: خانم رحمتی دبیر ریاضی منطقه خوسف

توصیف وضعیت موجود وتشخیص مساله:

چگونه می توانم دانش آموزان را به شرکت درنماز جماعت ترغیب کنم؟

این سوالی است که از دوران تحصیل خودم در مدرسه راهنمایی شبانه روزی بیرجند  سال های اول هجوم فرهنگی دشمن به ارزش های  اسلامی جوانان و نوجوانان –در ذهن خود با آن  روبرو بودم. در دوسال تربیت معلم هم به دلیل پرداختن بیشتر به  موضوعات آموزش زیاضی و برخی موضوعات  مهارت معلمی  به  تحقیق پاسخ این سوال نپرداختم . سال اول تدریسم بیشتر صرف آموختن نحوه مدیریت کلاس درس با دانش آموزان مختلف  ، ایجاد علاقه به ریاضی در دانش آموزان  و مسایل یادگیری درس شد الان که سال دوم  هست و اینجا یک مدرسه شبانه روزی دخترانه  که 24ساعت شبانه روز باید برای آموزش و تربیت برنامه ریزی وجود داشته باشد باز موضوع نماز توجه مرا به خود جلب کرده است.

چگونه می توانم دانش آموزان را به شرکت درنماز جماعت ترغیب کنم؟

 

محیط آموزشی:مدرسه  شبانه روزی حکیمه خوسف که67 دانش آموز در آن مشغول به تحصیل می باشند. دارای سه ساختمان (1-دفتر و ابدارخانه 2-خوابگاه3-کلاس هاکه شامل چهار کلاس موضوعی  است) که نسبت به تعداد دانش آموزان  کمتر از فضای استاندارد به نظر می رسد.این ساختمان قبلا متعلق به بهداری بوده که  موقتا برای انتقال مدرسه حکیمه از گل به خوسف تجهیز و آماده سازی شده است و لذا سه ساختمان جدا از هم و یک حیاط وسیع دراطراف دارد.دانش آموزان  خوابگاه از روستاهای منطقه براکوه واکبراباد و روستاهای نزدیک به مزار شاه سلیمان  هستند و از سرپرچ و روستاهای نزدیک تر هم چند دانش آموز روزانه  داریم.

محیط خانوادگی: اکثر دانش آموزان در خانواده ها ی مذهبی ،  ساده و پرتلاش روستایی بوده اند  والدین تحصیل کرده ای نداشته اند و نماز را در خانواده یا مدرسه آموخته اند و در بعضی  روستاها نماز جماعتی هم برگزار نمی شده است  و نماز وحدتی که در این مدرسه برگزار می شود اولین تجربه ی آنها از نماز جماعت  است ، برخی از والدین برای فرزندان خود اهمیت نماز و دعا به درگاه خدا و کمک گرفتن از او را گفته اند و در روسناهایی که خیلی از شهر دورو نیست مبلغین در ایام خاص مثل محرم  درباره ی  نماز جماعت ظهر عاشورا سخن گفته اند  و احکام نماز راهم تاحد ی می دانند.  

مورد پژوهش: یافتن راهکار هایی برای توجه دادن دانش آموزان به اهمیت  نماز و نماز جماعت و اجرای  راهکارها و رسیدن به هدف

هدف از اقدام پژوهی حاضر

برداشتن گامی موثر در ایجاد علاقه به نماز

مراحل انجام پژوهش:

ارتباط با مدیرمدرسه  و مربی پرورشی در  مدرسه  برای مساله نماز و بسیاری مسایل انضباطی و تربیتی به منظور شناخت بهتر دانش آموزان  و جو مدرسه / طرح مساله  با معلمین دروس دیگر و گرفتن راهکار/ مراجعه و بررسی از میان مطالعات  انجام شده ی قبلی و استخراج راهکار / انتخاب راهکار های متناسب با این محیط /

مشاهدات واهمیت موضوع:

گروهی  از دانش آموزان را مشاهده کردم که هر روز سه شنبه بعداز زنگ ریاضی بجای رفتن به نمازکتاب تاریخ  یا کار عملی حرفه  به دست دارند و در مشورت با کادر دفتری اقدامات هرساله برای تشویق دانش آموزان به نماز ازجمله اجازه دادن به دانش آموزان پرانگیزه تر برای  وضو گرفتن در آخر ساعت بمنظور ایجاد رغابت ،دادن کارت امتیاز  ، داشتن مسابقه در بین دو نماز،روی  همه ی دانش آموزان جواب نداده و مجبور به نوشتن اسامی و صدازدن  کلاس به کلاس هم بوده اند  همچنین  به گفته معلم پرورشی و سرپرستان خوابگاه سن نوجوانی و از آن سو قرار گرفتن دانش آموز در اجتماع بزرگ تر و در کنار دوستانی که اعتقاد چندان به نماز ندارن ویا نسبت به انجام نماز کاهلی دارند و برای نماز صبح بیدار نمی شوند  و قضای آن را هم بجا نمی آورند، ضرورت آشناکردن دانش آموزان با تاثیرات نماز رابیشتر می کند.

به بیان شریف کلام وحی که به خانه ها باید از درب آن وارد شد بنظر می رسد که برای  هدایت به  امور مذهبی و در راس همه مساله نماز نیز باید از بهترین و به روز ترین  راه ها اقدام کنیم.

 

 

پس از مشورت با مدیرمدرسه و مربی پرورشی  و وقتی  در جلسه شورا ی دبیران  موضوع را مطرح کردیم  نظرات به این شرح بود:

بعضی از همکاران این امر مهم را وظیفه ی مربیان پرورشی می دانستند؛  باید سالن مخصوص نمازخانه  احداث شود ؛ باید در هر شرایط و امکانات ، انگیزه ی درونی  نوجوان را به سوی نماز بکشاند باید کتاب هایی درباره ی نماز تهیه و در اختیار دانش آموزان بگذاریم ؛ باید سر صف تاکید کنیم بنماز ؛ و در مقابل هر نظر نظر مخالفی نیز مطرح شد و همکاران از تجربیات خود در این زمینه  نیز سخن گفتند.

تربیت دینی و مذهبی را وظیفه ای خاص دبیر دینی و قرآن وپرورشی دانستن  نظر صحیحی نیست برطبق تحقیقات انجام شده، گسترش این نظر غلط باعث میشود که معلمان فقط به جنبه آموزشی دانش آموزان بپردازند واز پرداختن به مسائل تربیتی و نقش الگویی خود غافل شوند که در این صورت امکان موفقیت در این امر مهم تنها توسط مربیان پرورشی ممکن و حتی غیر ممکن خواهد بود.(  حسن پور،1389  )

محقق نیز از دبیران خود بیشتر از درسشان، پندها و رفتارو خلاقشان را بخاطر می آورد .

این سوالات در ذهنم نمایان میشود که :

1-        چرا دانش آموزان ترجیح میدهند که به جای شرکت در نماز جماعت در کلاس بمانند یا ببهانه ای در بروند؟

2-        چرا بعضی دانش آموزان علاقه ای به شرکت در نماز جماعت از خود نشان نمیدهند؟

3-        آیا آگاهی های لازم را در مورد اهمیت نماز ونماز جماعت و آثار و پاداش های آن کسب کرده اند؟

4-        سهم من به عنوان معلم  ریاضی در علاقه مند کردن دانش آموزان چقدر میتواند باشد؟

5-        آیا میتوانیم با استفاده از روش های ابتکاری و جذاب و بدون نیاز به زور و اجبار وترساندن دانش آموزان را به نماز علاقه مند کنیم؟

6- دانش آموزان  چه سوالاتی در باره نماز دارند؟

7- چگونه می توانم با مشارکت دانش آموزان و دبیران برای علاقمند کردن دانش آموزان به نماز گامی بردارم؟

باید نظرات و دغدغه ی دانش آموزان درباره ی موضوع نماز را از خودشان در پرسید؛

تصمیم گرفتم  به مطالعه ی  تحقیقات انجام شده ی قبلی بپردازم  و همچنین  با  مشورت  همکاران  راهکارهای  مختلفی را بیابم که اگر در مدرسه  اجرا شوند شور و اشتیاق  دانش آموزان را به نماز و نماز جماعت افزایش خواهد داد.

 

علت های کلی عدم گرایش جوانان و نوجوانان به نماز

1. نداشتن انگيزه قوي براي خواندن نماز

2.عادت نداشتن به خواندن نماز از زمان كودكي

3.ندانستن فلسفه و اسرار نماز

4.ترجيح دادن تفريح و سر گرمي (به علت جاذبه بيشتر ان در نزد اين عده )

5.حل نشدن برخي از مسايل اعتقادي مانند مساله خدا- معاد و ... در نزد اين گروه از جوانان

6.عوامل گوناگون اجتماعي و ابزارهاي مختلف بيگانگان در هجوم فرهنگي در جهت كمرنگ نمودن مباني و ب

(برنوشته از وبلاگ گروهی همکاران  دبستان شهید درویشسی)

جمع بندی راهکار ها:

راهکار های دسته بندی شده برای  هماهنگی دبیران :

1-       قرار دادن كمالات روحی و اخلاقی زیبای خود در معرض دید دانش آموزان همانطور كه امام جعفر صادق (ع) می فرماید:

« كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِأَعْمَالِكُم‏»  : « بكوشید برای آشنایی و خو گرفتن مردم با خوبی ها و زیباییها، و اعمال زیبای خود را به آنان ارائه دهید.»

چرا كه دانش آموزان با مشاهده این كمالات موجود در معلّمان و سایرین خود نسبت به آنان متمایل شده و تلاش خواهد كرد كه رفتارهای اخلاقی دینی را اقتباس نماید.(     )

2-       همکارانی که تمایل دارند  در مراسم صبحگاه به نوبت سخنرانی کوتاهی برای  همه ی دانش آموزان درباره نماز و دعا به در گاه خدا و  نماز جماعت داشته باشند.

3-       دبیران در نماز جماعت مدرسه شرکت فعال داشته باشند.

4-       توجه مخصوص   به مساله نمازو انعکاس نظرها و پیشنهادات  به مدیر مدرسه در طی  سال

5-       تدوین جزوه ای برای مطالعه ی دبیران  و کمک  به  اجرای طرح علاقه به نماز در مدرسه

راهکار ها یرای  محیط

6-       تجهیز کتابخانه  با کتاب های موضوع نماز و تشویق دانش آموزان به امانت گرفتن و مطالعه کردن  همه ی ان کتاب ها در اوقات بی کاری

7-       پیگیری مجدد احداث ساختمان نماز خانه 

8-       مناسب سازی فرش سالن خوابگاه  بجای موکت و تلطیف هوای آن با گلاب و عطر و رعایت  دانش آموزان  از نظربوی جوراب ها

 

سایرراهکار ها

9-       جمع آوری سولات دانش آموزان در زمینه  نماز و فلسفه ی آن و دسته بندی و دعوت از کارشناس  خبره مذهبی برای پاسخگویی و جمع آوری نظرات  دانش اموزان در زمینه ی تاثیر جلسه  پرسش و پاسخ

 

پیشینه و یافته های دیگران

 

اقدام پژوهی...ادامه مطلب
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1561 تاريخ : يکشنبه 12 خرداد 1392 ساعت: 21:57

اقدام پژوه: خانم رحمتی دبیر ریاضی منطقه خوسف

توصیف وضعیت موجود وتشخیص مساله:

چگونه می توانم دانش آموزان را به شرکت درنماز جماعت ترغیب کنم؟

این سوالی است که از دوران تحصیل خودم در مدرسه راهنمایی شبانه روزی بیرجند  سال های اول هجوم فرهنگی دشمن به ارزش های  اسلامی جوانان و نوجوانان –در ذهن خود با آن  روبرو بودم. در دوسال تربیت معلم هم به دلیل پرداختن بیشتر به  موضوعات آموزش زیاضی و برخی موضوعات  مهارت معلمی  به  تحقیق پاسخ این سوال نپرداختم . سال اول تدریسم بیشتر صرف آموختن نحوه مدیریت کلاس درس با دانش آموزان مختلف  ، ایجاد علاقه به ریاضی در دانش آموزان  و مسایل یادگیری درس شد الان که سال دوم  هست و اینجا یک مدرسه شبانه روزی دخترانه  که 24ساعت شبانه روز باید برای آموزش و تربیت برنامه ریزی وجود داشته باشد باز موضوع نماز توجه مرا به خود جلب کرده است.

چگونه می توانم دانش آموزان را به شرکت درنماز جماعت ترغیب کنم؟

 

محیط آموزشی:مدرسه  شبانه روزی حکیمه خوسف که67 دانش آموز در آن مشغول به تحصیل می باشند. دارای سه ساختمان (1-دفتر و ابدارخانه 2-خوابگاه3-کلاس هاکه شامل چهار کلاس موضوعی  است) که نسبت به تعداد دانش آموزان  کمتر از فضای استاندارد به نظر می رسد.این ساختمان قبلا متعلق به بهداری بوده که  موقتا برای انتقال مدرسه حکیمه از گل به خوسف تجهیز و آماده سازی شده است و لذا سه ساختمان جدا از هم و یک حیاط وسیع دراطراف دارد.دانش آموزان  خوابگاه از روستاهای منطقه براکوه واکبراباد و روستاهای نزدیک به مزار شاه سلیمان  هستند و از سرپرچ و روستاهای نزدیک تر هم چند دانش آموز روزانه  داریم.

مورد پژوهش: یافتن راهکار هایی برای توجه دادن دانش آموزان به اهمیت  نماز و نماز جماعت و اجرای  راهکارها و رسیدن به هدف

محیط خانوادگی: اکثر دانش آموزان وضعیت معیشتی متوسط دارند و در خانواده های پرتلاش روستایی بوده اند که اگر چه والدین تحصیل کرده ای نداشته اند اما به شوق ادامه تحصیل  و کسب علم و آگاهی  به مدرسه ی شبانه روزی آمده اند.

مراحل انجام پزوهش:

ارتباط با مدیرمدرسه  و مربی پرورشی در  مدرسه  برای مساله نماز و بسیاری مسایل انضباطی و تربیتی به منظور شناخت بهتر دانش آموزان  و جو مدرسه / طرح مساله  با معلمین دروس دیگر/ مراجعه و بررسی از میان مطالعات  انجام شده ی قبلی / انتخاب راهکار های متناسب با این محیط /

همکاران گرامی

لطفا نظر بدهید راهنمایی بفرمایید

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 3397 تاريخ : جمعه 27 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:55

 

حال بایدبه سوالات زیرپاسخ داد:(ادامه مطلب را ملاحظه فرمایید-با تشکر:رمضانی)

اقدام پژوهی...ادامه مطلب
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1560 تاريخ : پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 ساعت: 0:58

استادارجمندوهمکاران محترم می توانند برای مشاهده کار مربوط به اینجانب به ادامه مطلب مراجعه فرمایند(البته به اطلاع استاد محترم می رساند که فایلwordوpdfمربوطه به آدرس ایمیل ایشان فرستاده شد.)

                                                                            با تشکر     محمد   حسن پورتقی آباد

اقدام پژوهی...ادامه مطلب
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1730 تاريخ : سه شنبه 24 ارديبهشت 1392 ساعت: 23:15

 

    راه حل‌هاي پيشنهادي و اجراي راه حل‌ها: ( امیرآبادی زاده)

اقدام پژوهی...ادامه مطلب
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : خانم اميرابادي ,بسيارخوب, نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1388 تاريخ : چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 ساعت: 14:59

 

خواهشمند است ادامه مطالب را رویت فرموده نظر بدهید(حسن پور)

اقدام پژوهی...ادامه مطلب
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1630 تاريخ : سه شنبه 17 ارديبهشت 1392 ساعت: 0:56

بسمه تعالی

موضوع اقدام پژوهی:مشکلات عاطفی ویادگیری دانش اموزانی که فاقدیکی ازوالدین ویاهردومیباشند


----------------------------------------------------------------------------------------------------      

اقدام پژوهی...ادامه مطلب
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1551 تاريخ : چهارشنبه 11 ارديبهشت 1392 ساعت: 18:32

خبرنامه