چگونه می توان تمرکز دانش آموزان را در درس ریاضی کلاس سوم الف بالا برد ؟ طیبه محمدی

ساخت وبلاگ

چگونه می توان تمرکز دآنش آموزان را در درس ریاضی کلاس سوم الف  بالا برد ؟

توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسأله

وضعیت آموزشگاه:

 مدرسه راهنمایی شبانه روزی دخترانه اسما در شهر دیهوک در 85 کیلومتری طبس واقع شده است . جمعیت این آموزشگاه 110 نفر که 60 نفر در پایه سوم در دو کلاس 30 نفره  و 50 نفر در پایه دوم در دو کلاس 25 نفره مشغول به تحصیل میباشند که اکثریت دانش آموزان از روستا های مجاور این منطقه هستند.

وضعیت کلاس سوم الف :

 درکلاس سوم الف 30 دانش آموز مشغول به تحصیل هستند که 10 نفر آن ها از لحاظ یادگیری درس ریاضی در سطح خیلی خوب و 8 نفر در سطح متوسط و 12 نفر آنها هستند که برای یادگیری دروس نیاز به توضیح بیشتر دارند.  

عنوان تحقیق :

پژوهش انجام گرفته در درس ریاضی ، در کلاس سوم راهنمایی شبانه روزی دخترانه اسما می باشد که تعداد دانش آموزانی که در این پژوهش قرار گرفته اند 30 نفر می باشد.

وضعیت خانوادگی :

 دانش آموزان این کلاس بومی شهر دیهوک  هستند و بقیه از چندین روستا  واقع  در اطراف این شهر به مدرسه می آیند ، 18 نفر از لحاظ اقتصادی در وضعیت نسبتا مناسبی هستند وبقیه  دانش آموزان در سطح ضعیف میباشند . سطح سواد خانواده ها در روستاها ازابتدایی تا راهنمایی وبعضا بی سواد هستند در شهر از دیپلم تا لیسانس است ، در روستا ها مادران آن ها خانه دار ودر کارهای کشاورزی و دامداری پا به پای پدران کار می کنند و پدران هم کشاورز، مغازه دار ،کارگر، معلم و کارمند می باشند.

محقق:

من طیبه محمدی دبیر ریاضی راهنمایی  شبانه روزی دخترانه اسما با مدرک فوق دیپلم ریاضی دارای 5 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش استان یزد هستم که هم اکنون مشغول ادامه تحصیل در این رشته می باشم . در این 5 سال در مدارس راهنمایی شبانه روزی  ریاضیات ، تدریس میکردم. همیشه به این موضوع فکر می کردم که چگونه می توان اختلال حواس دانش آمزان در این درس را به حداقل رساند. بنابراین تصمیم گرفتم از راهكارهايي جهت افزايش تمركز  و کاهش اختلال حواس دانش آموزان در این درس استفاده کنم.

 

 

توصیف مسئله:

تمركز چيست؟

   تمركز در مرحله ي اول يك تلاش ذهني است براي انسجام بخشيدن  به  فكر ،  جمع و جور كردن  آن و تمركز حواس يعني عوامل حواس پرتي را به حدّاقل رساندن.

شواهد۱:

در اولین قدم به مشاهده ی رفتار دانش آموزان  در کلاس درس پرداختم و به این نتایج رسیدم.

دانش آموزي كه اختلال حواس دارد:

* اغلب با دست و پاهايش بازي مي كند يا پشت ميزش حركت مي كند.

* وقتي از او مي خواستم در جاي خودش بنشيند ، به سختي مي توانست  اين كار را انجام بدهد.

* حواسش به آساني با محرّك هاي بيروني ( صداها ، تصاوير اشيا و …) پرت مي شود.

 

* در  موقعيّت هاي گروهي به سختي مي تواند منتظر نوبتش بماند.

 * اغلب به پرسش ها ، پيش از اين كه به طور كامل طرح شوند ، پاسخ مي گويد.

* در تمركز هنگام كار يا فعّاليّت هايش مشكل دارد.

* اغلب از كاري نا تمام به كاري ديگر مي پردازد.

* هنگام  کار تیمی نمي تواند ساكت و آرام باشد .

* اغلب زياد حرف مي زند.

 * مدام سخنان ديگران را قطع مي كند يا مزاحم آن ها مي شود.

* اغلب به نظر مي رسد كه به آن چه به او گفته مي شود گوش نمي دهد.

* معمولا لوازم شخصی و مداد و  كتاب را كه براي انجام تكاليف يا فعّاليّت ها در مدرسه و خانه لازم دارد ، گم مي كند.

شواهد 2:

در صحبت با همکاران و مدیر مدرسه  متوجه شدم آنها نیز شاهد چنین رفتار هایی در محیط کلاس بوده اند.

راجع به این موضوع  با تعدادی از والدین دانش آموزانم  در مورد رفتار های آنها که باعث عدم تمرکز بود صحبت کردم و والدین نیز  این رفتار آنها را در منزل  تایید  کردند لذا تصمیم گرفتم تحقیقاتم را در این مورد بیشتر کنم که به نتایج زیر رسیدم.

راهكارها:

* وقتي دانش آموز تمركز مي كند ، پاداش هاي مادّي و ملموس به او بدهيد ( يك نمره  در كلاس درس ، 5 دقيقه وقت آزاد، توزيع موادّ درسي و) حتّي پاداش هاي غير مادّي و ناملموس هم مناسب هستند .( مثلا” تحسين كردن و دست زدن، لبخند زدن و)

 *  قواعد و قوانيني براي كلاس درس تعيين كنيد ( مثلا” كار كردن در سكوت ، اتمام تكاليف )  و آنها را تصريح و تكرار كنيد و دانش آموز را هنگام پيروي از قوانين تشويق كنيد .

* دانش آموز را به تمركز روي يك تكليف تا هر زماني كه مي تواند ، تشويق كنيد. به تدريج طول زمان لازم براي  تشويق شدن را افزايش دهيد.

 *  با دانش آموزان قراردادي بنويسيد و در آن تصريح كنيد چه رفتاري از او انتظار مي رود و اين كه كدام تشويق ، زماني كه شرايط قرارداد انجام شد، در دسترس او قرار خواهد گرفت. 

* به دانش آموز ياد دهيد كه از تمركز بنيادين و مهارت هاي مطالعه استفاده كند ( مثلا” خواندن برا ي درك ايده ي اصلي ، يادداشت برداشتن ، تمركز بر نكات مهم ، خلاصه كردن ، مطالعه در يك محيط مناسب و )

 * موضوع درس را براي دانش آموز هدفمند و معنادار كنيد.  * محيط را به گونه اي سازماندهي كنيد كه محرّك هاي پريشان كننده ي حواس كاهش يابد.

 * انجام كاري ناخوشايند را با كاري خوشايند تر دنبال كنيد.اجراي دوّمي را منوط به اتمام اوّلي كنيد.

*  يكي از همسالان را به عنوان مربّي تعيين كنيد تا با دانش آموز كار كند و نمونه اي براي عادت  كاري مناسب باشد.

 *  تكاليف طولاني را به تكاليف كوتاه تر تقسيم كنيد و به او ياد دهيد كه چگونه تكاليفش را مرور كند. اگر در انجام تكاليف كوتاه تر موفّق بود تكليف ديگري به او بدهيد. 

* دستورالعمل ها را مرحله بندي كرده به شيوه هاي مختلف (شفاهي يا كتبي ) به او ارائه دهيد.

 * مطمئن شويد كه  دانش آموز مي داند دستورالعمل ها فقط يك بار داده مي شوند. 

*  دانش آموز را از هم كلاسي هايي كه ممكن است رفتارهاي نامناسب را ترغيب و يا تحريك كنند ، جدا سازيد و محرّك هاي حواس پرتي را در اطراف و روي ميز دانش آموز كاهش دهيد.

* دانش آموز را براي شروع ،ادامه و اتمام تكاليفش تشويق كنيد.

 * از وسايل جذّاب براي برقراري ارتباط با دانش آموز استفاده كنيد.

 * از دانش آموز بخواهيد در بازي ها يي شركت كند كه مستلزم مدّت زمان هاي متفاوت در تمركز هستند ( مثل منچ و شطرنج)

* ترتيبي دهيد كه دانش آموز مدام جلوي چشمتان باشد و تماس چشمي خود را با او به طور مستمر حفظ كنيد.

* هنگامي كه تكليفي وجود ندارد به اين دانش آموزان  اجازه دهيد به حياط بروند  برگردند.  *  مرتّب به آن ها نگوييد :    توجّه كن ! حواست كجاست ! ” اين عبارت ها را كمتر بكار بريد ، چون موجب اضطراب دانش آموز مي شود.

* اين اختلال را به هوش كودك نسبت ندهيد و وي را سرزنش نكنيد.

 * اين دانش آموزان به طور كلّي در درك و احساس زمان مشكل دارند . به همين دليل در تنظيم رفتارهاي خود و سازماندهي آن ها دچار مشكل مي شوند و نمي توانند صبور و شكيبا باشند. اگر چنين دانش آموزي در كلاس داريد ، بيشتر صبور باشيد.

نتیجه گیری نهایی:

در نهايت بايد بدانيد برخورد مناسب با اين دانش آموزان نياز به زمان ، پشتكار ، مداومت ،‌هماهنگي و همكاري زيادي دارد و به همين دليل مربّيان و والدين بايد همواره روحيه ي با نشاط ، شاداب  و شوخ طبعي را در خود حفظ كنند.

 سركارخانم محمدي كمراحل انجام كاربرطبق الگوي ارايهشده باشد.

۲-شواهد يك ناقص است وبايدمشكل نشان داده شود.

۳- چگونه قبل ازاجرا ويا راه حل ها شواهد ۲ كه براي قضاوت است را نوشته ايد وبازراهكارهم ارايه شده است.

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : خانم محمدي, نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 2188 تاريخ : چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 ساعت: 15:06