اقدام پژوهی

ساخت وبلاگ

منابع:

رهایی از اضطراب امتحان/نویسنده:احمد جمعه پورروانشناسی اضطراب/نویسنده: رابرت هندلی/مترجم: مهدی قراچه داغی

پایان نامه کارشناسی با موضوع: رابطه اضطراب با رشد اجتماعی/طاهره ابراهیمی

درمان اضطراب و افسردگی/نویسنده:لیزا روت.دانیل ایمن/مترجم: مهدی قراچه داغی


www.bartarinha.ir

www.aftabir.com

www.dystrophy.ir

www.tebyan.ir

 

 

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1356 تاريخ : دوشنبه 13 خرداد 1392 ساعت: 0:19

 مصاحبه با والدین فاطمه:

      در مرحله ی بعد با مصاحبه با والدین او پرداختم که در این میان فقط موفق به صحبت حضوری در مدرسه با مادرش شدم.مادرش بیان داشت که او شخصیتی نا آرام و خونگرم دارد اما در باطن در هنگامی که وظیفه ای به او محول میشود مرتب نگران است. و دوست ندارد که مسئولیتی قبول کند.

      او بیان داشت که در هنگام انجام تمرینهایش در هر درسی و به خصوص درس ریاضی او مرتب نق میزند و پیام های منفی به خود تلقین میکند.

مادرش گفت که خانواده اش هم معتقدند که او استعداد کمی در یادگیری ریاضی دارد مثل بقیه اعضای خانواده خودش هم به این باور رسیده است. او گفت که فاطمه با بی علاقگی و بی حوصلگی به یادگیری ریاضی میپردازد و معتقد است که یاد نمیگیرد و هنگامی هم که میخواهد برای امتحان آماده شود،نگران است. که نکند نمره ی خوب نگیرد و موفق نشود.

شب شاید تا دیر وقت نتواند بخوابد و کتابش را همیشه همراه داشته باشد بدون اینکه بتواند به خوبی تمرکز کند تا یاد بگیرد.

مصاحبه با خود فاطمه:

     در مصاحبه ای که با خود او داشتم. فاطمه از کودکی معتقد است که درس ریاضی پرکار و ضمنا فایده ای نیز ندارد و نمیداند چرا باید ریاضی را یاد بگیرد ، اونسبت به این درس اظهار بی علاقگی کرد و مدعی شد که در درس ریاضی استعداد ندارد چون هیچ وقت در آن موفق نبوده .

     علی رغم تلاش های زیاد، او گفت در کلاس درس همیشه احساس اضطراب و نگرانی دارد و حتی شب امتحان به نوعی استرس دارد. او دیدگاه خوبی نسبت به معلمان ریاضی نداشت و معتقد بود که همه مثل من نیستند و همیشه نگران درس ریاضی سال بعد است و او روش تدریس را هم در اضطرابهایش موثر دانست و سرعت یادگیری دیگر دوستانش و نمرات آن ها را نیز بی تاثیر ندانست.

مطالعات تحقيقات گذشته :

     براي تكميل اطلاعات بدست آمده به متون و كتاب ها و مقالاتي كه در ارتباط با اضطراب بود مراجعه كردم و به خلاصه اي از موارد مطرح شده مرتبط با مشكل دانش آموز اشاره مي كنم.

اضطراب رياضي چيست ؟

     اضطراب رياضي موجب ضعف فرايندهاي ذهني براي انجام عمليات رياضي، منفي نگري و سر درگمي دانش آموزان مي شود اين گروه با اجتناب از كلاس رياضي، ناتواني در انجام آزمون هاي رياضي و اضطراب و تشويش فراوان از يادگيري اين درس طفره مي روند.

     اين تصور كه استعداد رياضي مادرزادي است يا پسرها نسبت به دخترها عملكرد بهتري در درس رياضي دارند، يا درس رياضي درس منطق است، نه درس خلاقيت، موجب عقب نشيني  و مقابله برخي از دانش آموزان از يادگيري علم رياضي مي شود.

    اضطراب رياضي واكنش احساس آگاهانه به يك يا چند مورد زير است :

شركت در كلاس رياضي، گوش كردن به سخنراني دربارة رياضي، كار كردن بر روي يك مسئله رياضي يا مبحث در مورد رياضي.

علاوه بر اين چنين اضطرابي ممكن است در بين دانش آموزان مدارس ابتدايي و دبيرستان ها و دانشكده ها به وجود آيد.

اضطراب رياضي سبب مي شود بچه ها از درس رياضي  بترسند اين اضطراب مانع از توانايي كودك در ارتباط دادن رياضي به زندگي روزمره اش مي شود.

به گفته خ شيلا توبياس (1993) ميليون ها نفر از بزرگسالان به دليل ضعف در رياضيات و ترس از آن ازفرصت هاي شغلي و شخصي محروم مي شوند و اين تجارب منفي در طول زندگي با بسياري از آن ها همراه است.

( بارودي ) و ( كاستيلم ) (1998)

 يك مدل اضطراب رياضي را توصيف كرد كه نشان مي داد چگونه عقايد غير منطقي مي تواند منجر به اضطراب شود و نتيجه اين اضطراب، رفتاری است كه مضرات طولاني مدت آن سبب تقويت عقايد غير منطقي مي گردد.

در اين چرخه به دور از هر گونه تكنيك جديد، اضطراب و عقايد غير منطقي دانش آموزان به طور پيوسته تشديد مي گردد.

 

چگونه اضطراب رياضي دانش آموزان افزايش مي يابد ؟

     اضطراب رياضي اغلب به علت تجربه منفي پيشين دانش آموز به هنگام يادگيري رياضي در كلاس يا خانه تشديد مي گردد.معلمين و والدين سطح اضطراب دانش آموز را با تحميل ديدگاه هاي شخصي شان درباره رياضي افزايش مي دهند. هرگونه تجربه منفي به ذهنيات آينده منتقل مي شود و نهايتاً سبب عدم درك رياضي مي گردد.در روش هاي سنتي به دانش آموز ياد داده شده است كه بدون فهم و درك مهارت هاي رياضي و كار بر روي مسائل، تنها به حفظ آن ها بپردازند.

اين موضوع تا حدود زيادي موجب افزايش سطح اضطراب رياضي در كودك مي گردد.

     ماريلين كارتين فيليپس (1999) چنين اظهار داشت كه سه شيوة كار در كلاس هاس سنتي رياضي وجود دارد كه سبب اضطراب زياد در بسياري از دانش آموزان مي شود:

قدرت تحميلي، ارائه عمومي و محدوديت زماني او نشان ميدهد كه روش هاي تدريس بايد دوباره ارزيابي شوند و تأكيد بيشتري بر روي شيوه هاي خاصي باشد كه در آن ها كلاس درس، دانش آموز محور بوده و بحث و گفتگو بيشتر و سخنراني كمتر باشد.

3- تجزيه تحليل و تفسير داده ها :

     با جمع بندي اطلاعات به دست آمده و گفتگو با افراد متخصص توانستم عوامل مؤثر در ايجاد اضطراب دانش آموز را به شرح زير دسته بندي كنم كه به توضيح آنها مي پردازم :

الف) عوامل محيطي

1- فشارهاي والدين :

     بديهي است كه نقش والدين فاطمه در اضطراب او از درس و مدرسه بسيار مؤثر و غير قابل انكار است.گروهي از پدر و مادرهايي كه خود در درس رياضي ضعيف و كند بوده اند اين احساس و نگرشي خود را به فرزندانشان نيز منتقل مي كنند يا گروهي ديگر نيز با فشارها و توقعات خارج از توان فرزندانشان آن ها را دچار ترس و اضطراب مي كنند.

2- شيوه آموزش دبير :

     گروهي از آموزگاران و معلمان مقطع ابتدايي بدون در نظر گرفتن موقعيت ذهني   رواني دانش آموزان و ميزان استعداد و توانايي هاي آنان مسائلي براي حل كردن طرح مي كنند كه از عمده بيشتر شاگردان كلاس خارج است. در اين گونه موارد چون فاطمه موفق به حل مسائل نمي شود، احساس بي كفايتي و ناتواني مي كند و  نسبت به عملكرد و استعداد خود بدبين مي شود.

3- محتوي كتاب هاي رياضي :

     در مواردي نيز محتوي كتاب و ترتيب درسهاي رياضي به گونه اي است كه يادگيري مفاهيم رياضي سخت جلوه مي كند و موجب گيجي و سردرگمي دانش آموز مي شود.

4- تجارب منفي :

     نمره هاي پايين از درس رياضي پيش زمينه هاي ذهني آموزگاران جدي و سختگير قبلي- همگي موجب بدبيني فاطمه نسبت به درس رياضي شده بود.

 

ب) شيوه هاي اشتباه آموزش رياضي

1) تأكيد بر سرعت در پاسخ گويي :

     مسأله حل كردن و پاسخ دادن به سؤالات درس رياضي نياز به درك مسأله و پرسش معلم دارد.

پس فشار وارد كردن بر دانش آموزان براي حل كردن سريع باعث مي شود تا احساس ناكامي و سردرگمي در فاطمه كه نسبت به ديگر دانش آموزان كندتر است، وارد شود.

2) نداشتن درك درست از كاربرد رياضي در زندگي :

     فاطمه موارد استفاده از رياضي را در زندگي روزمره به خوبي نمي شناسد بنابراين باعث عدم علاقه او نسبت به اين درس شده است.

 

پ) عوامل فردي

1) كاهش اعتماد به نفس :

     شاید فاطمه به علت نحوه تربیت والدین ویا همکلاسی ها از اعتماد به نفس پایینی برخوردار است که درنتیجه این فرد تصویر ضعیفی از خود دارد و منجر به ایجاد افکار منفی می شود  که در ادامه این افکار منفی سبب خواهد شد که به راحتی دست از تلاش  در زندگی بردارد.

2) احساس ضعف و كمبود :

     فاطمه از اشتباه كردن پاي تخته سياه مي هراسد زيرا فكر مي كند كه موجب تمسخر دوستانش قرار مي گيرد هرگاه سؤالي را اشتباه حل كند.

 

 

4- انتخاب راه جديد موقتي :

     با توجه به رفتارهاي مشاهده شده و مصاحبه  براي حل مشكل فاطمه راه حل هاي زير به نظرم موفقيت آميز آمد :

1) شناخت پديده هاي هيجاني و فشارهاي رواني، به ويژه مقوله اضطراب، در عرصه فعاليت هاي رياضي و تلاش براي مسلط شدن بر اين حالت ها به كمك راهكارهاي عملي.

2- توجه و برخورد عملي با تفاوت هاي فردي در ابعاد گوناگون به ويژه از سوي معلم و والدين.

3- تلاش براي ايجاد اعتماد متقابل بين معلم و دانش آموز.

4- تلاش براي ايجاد نگرش مثبت نسبت به رياضيات.

5- شناخت دانش قبلي دانش آموز و رفع و ترميم كمبودها و مشكلات عملي فرد به ويژه هنگام وارد شدن در عناوين جديد رياضي.

6- اصلاح شيوه هاي سنتي و متعارف سنجش رفتار رياضي (امتحان)

7- انتخاب شيوه آموزشي مناسب.

8- انتخاب آزاد دسته اي از مسائل و تكاليف رياضي.

براي درگير شدن فراگيران و هدايت آنان براي انتخاب مسائلي كه هم جذاب باشد و هم چالش برانگيز.

9- تحسين و قدرشناسي از تلاش و كار دانش آموز.

  

5- اجراي راه حل و نظارت بر آن :

     در اين مرحله جهت كاهش اضطراب فاطمه سعي كردم تا راه حل هايي كه مد نظرم بود را اجرا كنم كه به توضيح آن ها مي پردازم :

     راسل در كتاب اميدهاي نو مي نويسد : برخورد علمي با بلا و مصيبت دو حسن دارد، يكي اين كه باعث مي شود شخص با ميل و اراده خودش آن را بپذيرد، ديگر اين كه سبب خواهد شد عقل انسان در جستجوي وسايل تسكين آن برآيد.در مرحله اول با خود او صحبت كردم و از او خواستم تا باور كند كه مي تواند اضطرابش را از بين ببرد، زيرا امكان به حل آن نيمي از موفقيت است.

     در مرحله بعد سعي كردم تا به تفاوت هاي فردي او توجه كنم كه اين تفاوت ها مي تواند شامل ظرفيت حافظه فعال، فرآيندهاي ذهني و پردازش اطلاعات، دانش قبلي، مؤلفه هاي فرهنگي، اقتصادي و ... باشد و با توجه به اين تفاوت ها از او انتظار داشته باشم و با او برخورد مناسب داشته باشم.

     براي از بين بردن افسردگي و نگراني اش سعي كردم تا اعتماد متقابل بين او و خودم ايجاد كنم  سعي كردم تا او را با ديگر دانش آموزان مقايسه نكنم و پيشرفت او را با خودش بسنجم و از او هم خواستم تا خودش را با خودش مدنظر قرار دهد.

     سعي كردم تا در او نگرش مثبتي نسبت به درس رياضي ايجاد كنم. متأسفانه تلقين هاي اجتماعي در همه جا از جمله جامعه خودمان به گونه اي است كه افراد حتي از نخستين روزهاي آغاز رياضيات مدرسه با نوعي هراس مواجه هستند كه اين هراس طبعاً اضطراب آور است.

     بنابراين سعي كردم وحشت زدايي و مبارزه با پيش داوريهاي منفي را مورد توجه قرار دهم و سعي كردم تا قابليت ها و ظرفيت هاي او را به او بشناسانم تا نگرش مثبتي در او ايجاد شود. براي ايجاد نگرش مثبت سعي كردم تا قبل از ورود به درس جديد ميزان يادگيري فاطمه را در درس قبلي مورد سنجش قرار دهم تا بتوانم درس جديد را از سطح مناسب شروع كنم.

 آزوبل معتقد است كه براي آموزش بايد از محتواي دانش قبلي فرد آغاز كنيم با اين باور كه واقعاً همه دانش آموزان ما يكسان نيستند.

     سعي كردم تا در طول ترم امتحانات متعددي برگزار كنم و سنجش از دانش آموزانم را براي آخر ترم نگذارم.اتخاد شيوه آموزشي مناسب به مشابه عامل بيروني مي تواند به گونه اي مؤثر در شكل دهي رفتار رياضي دانش آموزان عمل نمايد. در اين ميان سعي كردم تا با توجه به حالات هيجاني و روحي دانش آموزم با انتخاب روش مناسب سني ، زمينه مشاركت بيشتر و مطلوبتر او را فراهم كنم.

     در اين ميان با توجه به عدم اعتماد به نفس او در حل تمرينات سعي كردم تا تكليف جذاب و در حد او هم در ميان تمرينات داده شده باشد تا از او براي حل آن ها استفاده كنم تا خودباوري و اعتماد به نفس در او تقويت شود. در نهايت هم سعي كردم تا از فعاليت هاي او و موفقيتهايش تحسين به عمل آورم تا ديدگاه و خاطرات خوبي در ذهنش نسبت به رياضي و یادگيري آن ايجاد شود.

 

6- گردآوري اطلاعات ( شواهد2 )

     اگر چه عملكرد و رفتار فاطمه در كلاس .و مدرسه مبين تأثير مثبت روش هاي به كار گرفته شده بود، اما براي اين كه نتایج بهتر و ملموس تري پيدا كنم از منابع زير به گردآوري اطلاعات پرداختم :

1- مشاهده رفتار دانش آموز

2- مصاحبه با معلمان و دوستان فاطمه

3- مصاحبه با خود فاطمه

      بعد از گذشت چند ماه كه من همچنان معلم فاطمه هستم وقتي رفتارهاي او را با رفتارهاي اوليه اش در كلاس درسم مقايسه مي كنم متوجه بهبود اضطراب فاطمه مي شوم زيرا او بر خلاف گذشته كه به قضاوت زود هنگام در زمان تدريس مي پرداخت.

     ديگر حاضر نيست هيچ پيش داوري كند و به خودش فرصت يادگيري مي دهد.به توانايي خودش ايمان دارد و باور كرده كه استعداد رياضي اش نه تنها كمتر از دوستانش نيست شايد از عده اي بيشتر هم باشد.

براي حل تمرينات داوطلب مي شود و اگر قرار باشد امتحاني بگيريم با دوستانش به مطالعه مي پردازد و نسبت به قبل نتايج بهتري مي گيرد.

     دوستان و معلمانش معتقدند كه در كلاس آرامش بيشتري دارد و ذوق بيشتري براي يادگيري به خصوص در درس رياضي از خود نشان مي دهد و خودش هم بيان مي كند كه مسائل رياضي برايش قابل يادگيري است اما نياز به تلاش و كوشش دارد.

 

 

7- ارزشيابي تأثير اقدام جديد و تعيين اعتبار آن :

     بعد از آن كه اطلاعات لازم را مجدداً جمع آوري كردم و با مشاهده رفتار فاطمه با يادآوري رفتار او در ابتدای سال كه من معلم رياضي او شده بودم تغيير رفتار او را به وضوح مشاهده كردم.با صحبت با معلمان فاطمه که متوجه تغییر رفتار مثبت او شده بودند نیز مطمئن شدم که او بر اضطراب خود تقریبا فائق آمده است.

     و با والدین او در این مورد صحبت کرده و مادرش اظهار کرد که او نسبت به درس ریاضی انگیزه بیشتری پیدا کرده و خودش را در مواجهه با امتحان این درس تاحدودی موفق میداند.اكنون خود فاطمه هم در كلاس من با روحيه بهتري مي نشيند و قبول دارد كه توانايي هايش را تازه يافته است. بنابراين چه خوب است كه قبل از اين كه به تدريس موضوعات درسي بپردازيم سعي كنيم تا دانش آموزانمان را به اين باور برسانيم كه آن ها مي توانند . . .

 


 

 

ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1943 تاريخ : دوشنبه 13 خرداد 1392 ساعت: 0:16

 

به نام خدا

 

دانشگاه فرهنگیان

 

پردیس شهید با هنر

 

عنوان مقاله :

 

چگونه اضطراب را در آموزش ریاضی کاهش دهیم؟

 

پژوهنده : مریم اصلاح

 

مدرس : استاد ارجمند جناب آقای مهدی زاده

 

 

 

 

بهار 1392

 

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 2398 تاريخ : يکشنبه 12 خرداد 1392 ساعت: 23:09

اقدام پژوه: خانم رحمتی دبیر ریاضی منطقه خوسف

توصیف وضعیت موجود وتشخیص مساله:

چگونه می توانم دانش آموزان را به شرکت درنماز جماعت ترغیب کنم؟

این سوالی است که از دوران تحصیل خودم در مدرسه راهنمایی شبانه روزی بیرجند  سال های اول هجوم فرهنگی دشمن به ارزش های  اسلامی جوانان و نوجوانان –در ذهن خود با آن  روبرو بودم. در دوسال تربیت معلم هم به دلیل پرداختن بیشتر به  موضوعات آموزش زیاضی و برخی موضوعات  مهارت معلمی  به  تحقیق پاسخ این سوال نپرداختم . سال اول تدریسم بیشتر صرف آموختن نحوه مدیریت کلاس درس با دانش آموزان مختلف  ، ایجاد علاقه به ریاضی در دانش آموزان  و مسایل یادگیری درس شد الان که سال دوم  هست و اینجا یک مدرسه شبانه روزی دخترانه  که 24ساعت شبانه روز باید برای آموزش و تربیت برنامه ریزی وجود داشته باشد باز موضوع نماز توجه مرا به خود جلب کرده است.

چگونه می توانم دانش آموزان را به شرکت درنماز جماعت ترغیب کنم؟

 

محیط آموزشی:مدرسه  شبانه روزی حکیمه خوسف که67 دانش آموز در آن مشغول به تحصیل می باشند. دارای سه ساختمان (1-دفتر و ابدارخانه 2-خوابگاه3-کلاس هاکه شامل چهار کلاس موضوعی  است) که نسبت به تعداد دانش آموزان  کمتر از فضای استاندارد به نظر می رسد.این ساختمان قبلا متعلق به بهداری بوده که  موقتا برای انتقال مدرسه حکیمه از گل به خوسف تجهیز و آماده سازی شده است و لذا سه ساختمان جدا از هم و یک حیاط وسیع دراطراف دارد.دانش آموزان  خوابگاه از روستاهای منطقه براکوه واکبراباد و روستاهای نزدیک به مزار شاه سلیمان  هستند و از سرپرچ و روستاهای نزدیک تر هم چند دانش آموز روزانه  داریم.

محیط خانوادگی: اکثر دانش آموزان در خانواده ها ی مذهبی ،  ساده و پرتلاش روستایی بوده اند  والدین تحصیل کرده ای نداشته اند و نماز را در خانواده یا مدرسه آموخته اند و در بعضی  روستاها نماز جماعتی هم برگزار نمی شده است  و نماز وحدتی که در این مدرسه برگزار می شود اولین تجربه ی آنها از نماز جماعت  است ، برخی از والدین برای فرزندان خود اهمیت نماز و دعا به درگاه خدا و کمک گرفتن از او را گفته اند و در روسناهایی که خیلی از شهر دورو نیست مبلغین در ایام خاص مثل محرم  درباره ی  نماز جماعت ظهر عاشورا سخن گفته اند  و احکام نماز راهم تاحد ی می دانند.  

مورد پژوهش: یافتن راهکار هایی برای توجه دادن دانش آموزان به اهمیت  نماز و نماز جماعت و اجرای  راهکارها و رسیدن به هدف

هدف از اقدام پژوهی حاضر

برداشتن گامی موثر در ایجاد علاقه به نماز

مراحل انجام پژوهش:

ارتباط با مدیرمدرسه  و مربی پرورشی در  مدرسه  برای مساله نماز و بسیاری مسایل انضباطی و تربیتی به منظور شناخت بهتر دانش آموزان  و جو مدرسه / طرح مساله  با معلمین دروس دیگر و گرفتن راهکار/ مراجعه و بررسی از میان مطالعات  انجام شده ی قبلی و استخراج راهکار / انتخاب راهکار های متناسب با این محیط /

مشاهدات واهمیت موضوع:

گروهی  از دانش آموزان را مشاهده کردم که هر روز سه شنبه بعداز زنگ ریاضی بجای رفتن به نمازکتاب تاریخ  یا کار عملی حرفه  به دست دارند و در مشورت با کادر دفتری اقدامات هرساله برای تشویق دانش آموزان به نماز ازجمله اجازه دادن به دانش آموزان پرانگیزه تر برای  وضو گرفتن در آخر ساعت بمنظور ایجاد رغابت ،دادن کارت امتیاز  ، داشتن مسابقه در بین دو نماز،روی  همه ی دانش آموزان جواب نداده و مجبور به نوشتن اسامی و صدازدن  کلاس به کلاس هم بوده اند  همچنین  به گفته معلم پرورشی و سرپرستان خوابگاه سن نوجوانی و از آن سو قرار گرفتن دانش آموز در اجتماع بزرگ تر و در کنار دوستانی که اعتقاد چندان به نماز ندارن ویا نسبت به انجام نماز کاهلی دارند و برای نماز صبح بیدار نمی شوند  و قضای آن را هم بجا نمی آورند، ضرورت آشناکردن دانش آموزان با تاثیرات نماز رابیشتر می کند.

به بیان شریف کلام وحی که به خانه ها باید از درب آن وارد شد بنظر می رسد که برای  هدایت به  امور مذهبی و در راس همه مساله نماز نیز باید از بهترین و به روز ترین  راه ها اقدام کنیم.

 

 

پس از مشورت با مدیرمدرسه و مربی پرورشی  و وقتی  در جلسه شورا ی دبیران  موضوع را مطرح کردیم  نظرات به این شرح بود:

بعضی از همکاران این امر مهم را وظیفه ی مربیان پرورشی می دانستند؛  باید سالن مخصوص نمازخانه  احداث شود ؛ باید در هر شرایط و امکانات ، انگیزه ی درونی  نوجوان را به سوی نماز بکشاند باید کتاب هایی درباره ی نماز تهیه و در اختیار دانش آموزان بگذاریم ؛ باید سر صف تاکید کنیم بنماز ؛ و در مقابل هر نظر نظر مخالفی نیز مطرح شد و همکاران از تجربیات خود در این زمینه  نیز سخن گفتند.

تربیت دینی و مذهبی را وظیفه ای خاص دبیر دینی و قرآن وپرورشی دانستن  نظر صحیحی نیست برطبق تحقیقات انجام شده، گسترش این نظر غلط باعث میشود که معلمان فقط به جنبه آموزشی دانش آموزان بپردازند واز پرداختن به مسائل تربیتی و نقش الگویی خود غافل شوند که در این صورت امکان موفقیت در این امر مهم تنها توسط مربیان پرورشی ممکن و حتی غیر ممکن خواهد بود.(  حسن پور،1389  )

محقق نیز از دبیران خود بیشتر از درسشان، پندها و رفتارو خلاقشان را بخاطر می آورد .

این سوالات در ذهنم نمایان میشود که :

1-        چرا دانش آموزان ترجیح میدهند که به جای شرکت در نماز جماعت در کلاس بمانند یا ببهانه ای در بروند؟

2-        چرا بعضی دانش آموزان علاقه ای به شرکت در نماز جماعت از خود نشان نمیدهند؟

3-        آیا آگاهی های لازم را در مورد اهمیت نماز ونماز جماعت و آثار و پاداش های آن کسب کرده اند؟

4-        سهم من به عنوان معلم  ریاضی در علاقه مند کردن دانش آموزان چقدر میتواند باشد؟

5-        آیا میتوانیم با استفاده از روش های ابتکاری و جذاب و بدون نیاز به زور و اجبار وترساندن دانش آموزان را به نماز علاقه مند کنیم؟

6- دانش آموزان  چه سوالاتی در باره نماز دارند؟

7- چگونه می توانم با مشارکت دانش آموزان و دبیران برای علاقمند کردن دانش آموزان به نماز گامی بردارم؟

باید نظرات و دغدغه ی دانش آموزان درباره ی موضوع نماز را از خودشان در پرسید؛

تصمیم گرفتم  به مطالعه ی  تحقیقات انجام شده ی قبلی بپردازم  و همچنین  با  مشورت  همکاران  راهکارهای  مختلفی را بیابم که اگر در مدرسه  اجرا شوند شور و اشتیاق  دانش آموزان را به نماز و نماز جماعت افزایش خواهد داد.

 

علت های کلی عدم گرایش جوانان و نوجوانان به نماز

1. نداشتن انگيزه قوي براي خواندن نماز

2.عادت نداشتن به خواندن نماز از زمان كودكي

3.ندانستن فلسفه و اسرار نماز

4.ترجيح دادن تفريح و سر گرمي (به علت جاذبه بيشتر ان در نزد اين عده )

5.حل نشدن برخي از مسايل اعتقادي مانند مساله خدا- معاد و ... در نزد اين گروه از جوانان

6.عوامل گوناگون اجتماعي و ابزارهاي مختلف بيگانگان در هجوم فرهنگي در جهت كمرنگ نمودن مباني و ب

(برنوشته از وبلاگ گروهی همکاران  دبستان شهید درویشسی)

جمع بندی راهکار ها:

راهکار های دسته بندی شده برای  هماهنگی دبیران :

1-       قرار دادن كمالات روحی و اخلاقی زیبای خود در معرض دید دانش آموزان همانطور كه امام جعفر صادق (ع) می فرماید:

« كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِأَعْمَالِكُم‏»  : « بكوشید برای آشنایی و خو گرفتن مردم با خوبی ها و زیباییها، و اعمال زیبای خود را به آنان ارائه دهید.»

چرا كه دانش آموزان با مشاهده این كمالات موجود در معلّمان و سایرین خود نسبت به آنان متمایل شده و تلاش خواهد كرد كه رفتارهای اخلاقی دینی را اقتباس نماید.(     )

2-       همکارانی که تمایل دارند  در مراسم صبحگاه به نوبت سخنرانی کوتاهی برای  همه ی دانش آموزان درباره نماز و دعا به در گاه خدا و  نماز جماعت داشته باشند.

3-       دبیران در نماز جماعت مدرسه شرکت فعال داشته باشند.

4-       توجه مخصوص   به مساله نمازو انعکاس نظرها و پیشنهادات  به مدیر مدرسه در طی  سال

5-       تدوین جزوه ای برای مطالعه ی دبیران  و کمک  به  اجرای طرح علاقه به نماز در مدرسه

راهکار ها یرای  محیط

6-       تجهیز کتابخانه  با کتاب های موضوع نماز و تشویق دانش آموزان به امانت گرفتن و مطالعه کردن  همه ی ان کتاب ها در اوقات بی کاری

7-       پیگیری مجدد احداث ساختمان نماز خانه 

8-       مناسب سازی فرش سالن خوابگاه  بجای موکت و تلطیف هوای آن با گلاب و عطر و رعایت  دانش آموزان  از نظربوی جوراب ها

 

سایرراهکار ها

9-       جمع آوری سولات دانش آموزان در زمینه  نماز و فلسفه ی آن و دسته بندی و دعوت از کارشناس  خبره مذهبی برای پاسخگویی و جمع آوری نظرات  دانش اموزان در زمینه ی تاثیر جلسه  پرسش و پاسخ

 

پیشینه و یافته های دیگران

 

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1566 تاريخ : يکشنبه 12 خرداد 1392 ساعت: 21:57

اقدام پژوه: خانم رحمتی دبیر ریاضی منطقه خوسف

توصیف وضعیت موجود وتشخیص مساله:

چگونه می توانم دانش آموزان را به شرکت درنماز جماعت ترغیب کنم؟

این سوالی است که از دوران تحصیل خودم در مدرسه راهنمایی شبانه روزی بیرجند  سال های اول هجوم فرهنگی دشمن به ارزش های  اسلامی جوانان و نوجوانان –در ذهن خود با آن  روبرو بودم. در دوسال تربیت معلم هم به دلیل پرداختن بیشتر به  موضوعات آموزش زیاضی و برخی موضوعات  مهارت معلمی  به  تحقیق پاسخ این سوال نپرداختم . سال اول تدریسم بیشتر صرف آموختن نحوه مدیریت کلاس درس با دانش آموزان مختلف  ، ایجاد علاقه به ریاضی در دانش آموزان  و مسایل یادگیری درس شد الان که سال دوم  هست و اینجا یک مدرسه شبانه روزی دخترانه  که 24ساعت شبانه روز باید برای آموزش و تربیت برنامه ریزی وجود داشته باشد باز موضوع نماز توجه مرا به خود جلب کرده است.

چگونه می توانم دانش آموزان را به شرکت درنماز جماعت ترغیب کنم؟

 

محیط آموزشی:مدرسه  شبانه روزی حکیمه خوسف که67 دانش آموز در آن مشغول به تحصیل می باشند. دارای سه ساختمان (1-دفتر و ابدارخانه 2-خوابگاه3-کلاس هاکه شامل چهار کلاس موضوعی  است) که نسبت به تعداد دانش آموزان  کمتر از فضای استاندارد به نظر می رسد.این ساختمان قبلا متعلق به بهداری بوده که  موقتا برای انتقال مدرسه حکیمه از گل به خوسف تجهیز و آماده سازی شده است و لذا سه ساختمان جدا از هم و یک حیاط وسیع دراطراف دارد.دانش آموزان  خوابگاه از روستاهای منطقه براکوه واکبراباد و روستاهای نزدیک به مزار شاه سلیمان  هستند و از سرپرچ و روستاهای نزدیک تر هم چند دانش آموز روزانه  داریم.

مورد پژوهش: یافتن راهکار هایی برای توجه دادن دانش آموزان به اهمیت  نماز و نماز جماعت و اجرای  راهکارها و رسیدن به هدف

محیط خانوادگی: اکثر دانش آموزان وضعیت معیشتی متوسط دارند و در خانواده های پرتلاش روستایی بوده اند که اگر چه والدین تحصیل کرده ای نداشته اند اما به شوق ادامه تحصیل  و کسب علم و آگاهی  به مدرسه ی شبانه روزی آمده اند.

مراحل انجام پزوهش:

ارتباط با مدیرمدرسه  و مربی پرورشی در  مدرسه  برای مساله نماز و بسیاری مسایل انضباطی و تربیتی به منظور شناخت بهتر دانش آموزان  و جو مدرسه / طرح مساله  با معلمین دروس دیگر/ مراجعه و بررسی از میان مطالعات  انجام شده ی قبلی / انتخاب راهکار های متناسب با این محیط /

همکاران گرامی

لطفا نظر بدهید راهنمایی بفرمایید

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 3404 تاريخ : جمعه 27 ارديبهشت 1392 ساعت: 21:55

 

حال بایدبه سوالات زیرپاسخ داد:(ادامه مطلب را ملاحظه فرمایید-با تشکر:رمضانی)

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1563 تاريخ : پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 ساعت: 0:58

استادارجمندوهمکاران محترم می توانند برای مشاهده کار مربوط به اینجانب به ادامه مطلب مراجعه فرمایند(البته به اطلاع استاد محترم می رساند که فایلwordوpdfمربوطه به آدرس ایمیل ایشان فرستاده شد.)

                                                                            با تشکر     محمد   حسن پورتقی آباد

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1730 تاريخ : سه شنبه 24 ارديبهشت 1392 ساعت: 23:15

 

    راه حل‌هاي پيشنهادي و اجراي راه حل‌ها: ( امیرآبادی زاده)

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : خانم اميرابادي ,بسيارخوب, نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1390 تاريخ : چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 ساعت: 14:59

 

خواهشمند است ادامه مطالب را رویت فرموده نظر بدهید(حسن پور)

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1635 تاريخ : سه شنبه 17 ارديبهشت 1392 ساعت: 0:56

بسمه تعالی

موضوع اقدام پژوهی:مشکلات عاطفی ویادگیری دانش اموزانی که فاقدیکی ازوالدین ویاهردومیباشند


----------------------------------------------------------------------------------------------------      

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1556 تاريخ : چهارشنبه 11 ارديبهشت 1392 ساعت: 18:32

ارائه اطلاعات(شواهد يک):  امیرآبادی زاده

در ابتدا، میان من و همکاران دیگرم گفتگويي صورت گرفت. آنان ، تنبلی و بی‌دقتي بچّه‌ها را علت پایین بودن نمرات می‌دانستند. به منظور بررسی دقیق تر نمرات پاياني سال گذشته دانش آموزان همچنين ارزشيابي آغازين آنها را مورد مشاهده و بررسي قرار دادم. نمرات آزمون های برگزار شده را جداگانه در جدول وارد کرده و نتایج آنها را در جدول بررسی کردم .همچنين، مشاهده كردم كه دانش آموزان كلاس، در هنگام كار گروهي و بحث درباره رياضي، هيچ علاقه اي از خود نشان نمي دهند و حتي هنگام كار گروهي شاهد مشكلاتي در كلاس بودم كه نه تنها هيچ اثر مثبتي در يادگيري رياضي نداشت، بلكه باعث بي علاقگي دانش آموزان نسبت به رياضي مي شد.

پس مي‌توان موارد زير را به عنوان نقاط ضعف دانش آموزان در امر يادگيري وبي انگيزه بودن آنان بيان نمود:

پايين بودن ميزان همکاري گروهي دانش آموزان ، کم کاري و بي‌رغبتي تعدادي از دانش آموزان در انجام تکاليف درسي و فعاليت‌هاي‌آموزشي ، عدم دسترسي وشناخت بسياري از دانش آموزان از وسايل کمک آموزشي ، عدم مشارکت دانش آموزان منزوي در فعاليّت‌هاي گروهي ويكنواخت بودن نحوه‌ی تدریس معلّم

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1128 تاريخ : پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392 ساعت: 0:42

استراتژی:ازدانش آموز بخواهید قبل ازحل مسائل وبه عهده گرفتن تکالیف تصمیم وبرنامه خودرابرای چگونگی انجام آنها بیان کنند.اجازه دهید بچه ها درزمان گوش دادن به مطالب بادستهایشان کارهایی ازقبیل تاکردن کاغذها وضربه زدن به سنگی یاچیزی بازی باخاک رس توپ ویاهرجیز دیگرراانجام دهند ومانع آنهانشوید.ازروش های غیرمحسوس مثل ایما واشاره وحالتهای جسمی استفاده کنید تادریابید که دانش آموزان کوک نیستند بدون آنکه خودشان بفهمند.به دانش آموزان فرصت دهید تاخلاقیت های مختلف وتخیلات رابروز دهند تابتوانند شناخت دقیقی از ابتکار بدست آورند. اختلال

بیش فعالی اختلال کمبود یا نقص توجه وضعیتی ازطریق مشکلات جدی ودائمی سه مورد زیرمشخص می شود ۱-میزان توجه ۲-کنترل جنبش حرکت ۳-بیش فعالی (بعضی اوقات)

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1301 تاريخ : چهارشنبه 11 ارديبهشت 1392 ساعت: 13:29

با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی و همکاران محترم:

روش هايي براي درمان پرخاشگري دانش آموزان:

1 -محدوديت هايي براي كنترل پرخاشگري وضع كنيد و به اطلاع آن ها برسانيد .

2 -به جاي دآنش آموز پرخاشگر، به دانش آموزي كه به وي پرخاش شده توجه كنيد .

3 -اگر قرار است دانش آموز به دليل رفتار خشونت آميزش تنبيه شود، بهتر است به طريقي باشد كه منجر به

حمله انتقامي و تلافي جويانه از طرف او نشود .

4 -فرصت تخليه هيجانات را براي آن ها فراهم كنيد .

5 -مباحث گروهي را كه تأكيد بر همكاري با ديگران دارد، به كار گيريد .

6 -همكاري، مسئوليت و پيگيري مسائل مورد علاقه را با دادن مسئوليت به كودكان تشويق كنيد .

7 -براي مهارِ رفتار كودكان، فنون محروم سازي ممكن است تا حدودي مفيد واقع شود. بنابراين رفتارهاي

پسنديده را به وضوح تشريح كنيد و پاداش ها و كيفرهاي آنها را بيان نماييد .

8 -فعاليت هاي ساعتي او را در صورت امكان با شركت كودكي ديگر طراحي كنيد .

9 -علت رفتار پرخاشگرانه وي را بيابيد .

10 -ثبت وقايع روزانه، بازي درماني، بازي هاي جالب، جمله سازي و گوش دادن فعال ممكن است به عنوان

كمكي در جهت درك كودكان خشن به كار گرفته شود .

11 -به كودك بفهمانيد كه با هر رفتار خشونت آميز، خود را از شما بيشتر دور مي كند .

( www.seemorgh.com )

*رفتار پرخاشگرانه در كودك بايد كنترل شود.

*رفتار پرخاشگرانه در نيل به هدف تشويق نشود.

*تكاليف سنگين به كودك و نوجوان داده نشود.

*توجه و محبت افراطي به كودك و نوجوان صورت نگيرد.

*درحضور ديگران كودك و نوجوان مورد تمسخر قرار نگيرد و و نقايص او در جمع مطرح نشود.

*از مشاهده صحنه هاي خشونت آميز خودداري شود.

*والدين در تربيت كودك و نوجوان رفتار متضاد نداشته باشند.

*از انجام بازي هاي خشونت آميز خودداري شود.

*در خانه و مدرسه رعايت عدل و انصاف در برخورد كودك و نوجوان صورت گيرد و به رعايت حقوق

ديگران و قوانين و مقررات جامعه تشويق شوند.

*از درگيري لفظي در خانواده خودداري شود.

*كودك و نوجوان به استراحت و تغذيه كافي، آرام بودن و تسلط بر خشم خود تشويق شوند.

مراحل اجرائي راه حل جديد:

باتوجه به نتايج به دست آمده از جدول راه هاي پيشنهادي كه توسط همكارانم انجام شده وتجارب آموزشي

خودم وراهنمايي هاي مدير مباحث گروهي راكه تاكيد بر همكاري گروهي با ديگران دارد رابه عنوان بهترن

راهكار اجرايي انتخاب نمودم.

براي اجراي راه حل جديد(مباحث گروهي)پس از تبادل نظر ومشورت با همكاران به اين نتيجه رسيديم كه

دانش آموزاني كه رفتار پرخاشگرانه دارندرادر گروههاي دانش آموزي پخش كنيم وآن ها رامسئول انجام

كاري قرار دهيم به اين صورت كه براي تشكيل شوراي دانش آموزي و واحدهاي آن اين دانش آموزان را از

اعضاي فعال اين گروه ها قرار داديم واز آن ها خواستيم تا باتعامل باديگر اعضاي گروه و واحدهاي دانش

آموزي به وظايف خود عمل نمايند. ويا اجراي مراسم صبحگاه رابه صورت گروهي انجام مي داديم وهر

گروهي كه در روز مشخص شده مي توانست مراسم صبحگاه رابه خوبي اجرا كندازوي توسط مدير مدرسه مورد

تشويق وقدرداني واقع مي شدكه اين كار باعث بوجود آمدن يك رقابت سالم بين گروه ها شده بودودانش

آموزان مورد نظر ما هم در اين گروه ها به خوبي وظايفشان را انجام مي دادند.

از ديگر اقدامات انجام شده در اين زمينه تقسيم بندي دانش آموزان هر كلاس به گروه هاي 4نفره وانتخاب

سرگروه براي هر تيم بودتا در ساعات غير كلاسي به صورت تيمي فعاليت هاي خارج از كلاس را انجام دهند

ونتيجه را به معلم مربوطه گزارش دهند.دراين گروه ها سعي شد يكي از دانش اموزان كه از لحاظ رفتاري با

سايرين متفاوت است قرار بگيرد واز او هر چند جلسه اي در مورد فعاليت هاي گروه سؤال شود. ضمنا در انجام

فعاليت هاي خارج از كلاس هر گروه كه وظايف خود را به خوبي انجام مي دادپاداش هم تعلق مي گرفت كه

اين باعث افزايش عملكرد گروه وتعامل بيشتر افراد با يكديگر مي شد.(پيوست شماره 4که بعدا ارائه خواهد شد.)

مشكلات اجرائي راه حل جديد:

در ابتدا عدم پذيرش و انتخاب افراد پرخاشگربه عنوان عضو گروهاز طرف سايردانش آموزان

عدم نظارت دقيق ومشاهده مستقيم رفتار افراد پرخاشگر در تمام گروه ها

كمبود زمان و وقت

عدم همكاري والدين در موردگروه هاي خارج از كلاس

عدم كنترل گروه هاي خارج از كلاس كه در ابتدا ي پروژه مي توانست منجر به دعوا وپرخاشگري

بيشتربين اعضاء شود.

نارضايتي مدير به علت چارت تشكيلاتي جديد شوراي دانش آموزي(به علت قرار دادن دانش آموزان

پرخاشگردر اين گروه ها)

عدم نظارت در تمام روزهاي كاري مدرسه به علت وضعيت اشتغال به تحصيل اقدام پژوه

( گرد آوري اطلاعات (شواهد 2)

من براي تاثير گذاري فعاليت هاي گروهي در كاهش پرخاشگري تصميم گرفتم كه از روش هاي

مشاهده رفتار دانش آموزان ومصاحبه با مدير مدرسه كمك بگيرم.

خلاصه مصاحبه با مدير مدرسه

جناب آقاي حسني بفرماييد كه:

-1 آيا نسبت به يكي دوماه قبل پرخاشگري بچه ها كمتر شده يا نه؟ بايد عرض كنم كه به ميزان نسبتا

زيادي ازاعمال پرخاشگرانه آنها كاسته شده ولي هنوز به طور كامل رفع نشده است

-2 آيا اين كاهش بر روي درس آنها تاثير گذاشته يا نه؟ درس آنها نيز به مراتب بهتر شده است به صورتي

كه برخي از آنها پيشرفت تحصيلي خوبي در اين مدت داشته اند.

مشاهدات انجام شده از رفتار دانش آموزان حاكي از اين بود كه دانش آموزان كار هاي گروهي را به خوبي

انجام مي دادندوتعامل خوبي بين دانش آموزان در اين زمينه بوجود آمده بود. دانش آموزان خودشان سعي

داشتند مشكلات مربوط به خودشان رابه صورت گروهي وتقسيم وظايف ميان اعضاي گروه انجام بدهند.به

طوري كه فعاليت هاي گروهي دانش آموزان در كارهاي كتابخانه مدرسه به طور قابل ملاحضه اي افزايش

يافته بود(پيوست شماره 5که بعدا ارائه خواهد شد) درگيري هايي كه قبلا در زنگ تفريح يا زنگ ورزش مشاهده مي شدبه مراتب كمتر

شده بود. مدير مدرسه هم از نظم وانضباط دانش آموزان در زنگ هاي تفريح و مراسم صبحگاه و عدم برخورد

با دانش آموز پرخاشگررضايت نسبي داشت. (پيوست شماره 6که بعدا ارائه خواهد شد)

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1419 تاريخ : چهارشنبه 11 ارديبهشت 1392 ساعت: 11:47

ففاطمه آیه ی نوراست وگل باوراست

لاله ی گلخانه پیغمبراست

میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)وحضرت امام خمینی (ره)وروززن مبارک باد

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1259 تاريخ : سه شنبه 10 ارديبهشت 1392 ساعت: 14:18

اختلال بیش فعالی وضعیتی است که درتعدادی ازبچه های پیش دبستانی ودوران ابتدائی وجودداردکنترل رفتار این بجه ها وجلب توجه آنهاسخت است تخمین می شود که بین ۳تا۵ درصد بچه ها اختلال بیش فعالی دارند یا به عبارتی تقریبا دو میلیون بچه درایالت متحده آمریکا بیش فعالند.بدین معناکه در یک کلاس ۲۴تا۳۰نفره احتمال دارد حداقل یک نفر ازاین مورد به عنوان یک ناتوانی در یادگیری محسوب نمی شودبلکه به عنوان ناتوانی فردی در فعالیتهای اموزشی می باشدکه منجرمی شودکه دانش آموز خدمات آموزشی خاصی دریافت کند ودرطبقه بندی آسیب دیدگان سلامتی قرارمی گیرد نه تحت عنوان ناتوانی های یادگیری خاص بسیاری ازاین کودکان تقریبا ۲۰تا۳۰درصدنیز دارای اختلال یادگیری ویژه هستند ویژگیهای اصلی بی توجهی وبش فعالی وتحرک بیش ازحداست .متخصصین سه زیرمجموعه برای آن به رسمیت شناخته اند که عبارتند از :اول نوعی که درآنها فعالیت بیش از حدوپرتحرکی شایع است دوم :نوعی که درآن عدم توجه قالب است.سوم:نوع ترکیب یافته که هم اختلال توجه ازخودنشان می دهند وهم علائم تحرک بیش ازحدرانمایان می سازند  

علائم ونشانه ها

به جزئیات دقت نمی کنند واشتباهات واضحی انجام میدهند خیلی ضعیف حروف وکلمات را کنارهم قرار می دهند ونوشته های شلوغ ودرهم برهمی دارند درحفظ توجهشان درانجام تکالیف مدرسه وکارها مشکل دارند .تکالیف مدرسه راسرسری می گیرند.ازانجام تکالیفی که دوست ندارند اجتناب می کنند ومواردی که فعالیت ذهنی می طلبد وامی مانند.فعالیت های روزمره رافراموش می کنند در سازماندهی کارها وفعالیت ها مشکل دارند .لوازم ووسایلی که برای انجام تکالیف وکارهایشان لازم است راگم می کنند.

در فعالیت های نشاط آورولذت بخش به مرور ازخود مشکلاتی نشان می دهند مانند یک موتور فعالیت کرده ویک جاثابت نمی مانند.سریع جواب دادن به سوالها قبل ازآنکه سوال کامل شود اغلب صحبت دیگران راقطع می کنند

استراتژی

وقتی دانش آموز مشغول انجام تکالیف یامطالعه دروس است اجازه دهید بارها ومرتب جایش راعوض کند به آنها کارهایی که لازمه آن حرکت وازاینجا به آنجا رفتن است ازقبیل پخش کردن کاغذها رساندن پیغام ویا آب دادن گیاهان رابسپارید از موسیقی به عنوان وسیله ای برای انتقال مطلب استفاده کنید.لحن صدای خودراتغییردهید گاهی بلند وگاهی آرام گاهی معمولی

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1140 تاريخ : سه شنبه 10 ارديبهشت 1392 ساعت: 14:10

چگونه مي توانم انگيزه و تلاش دانش آموزانم را در درس رياضي افزايش دهم.   (اميرآبادي زاده)

بيان مسأله و توصيف وضع موجود:

در سال تحصیلی92-91 در یکی از مدارس راهنمايي دخترانه آموزش و پرورش بيرجند، در منطقه جنوب شهردر مدرسه اي با 9 كلاس آموزشي و 236 نفر دانش آموز به عنوان دبير رياضي مشغول به تدريس مي باشم. كلاس مورد نظر من كلاس اول راهنمايي با 23 نفر دانش آموزمي باشد. كه پس از چندين هفته كه از سال تحصيلي مي‌گذشت در بررسي نمرات آنان مشاهده كردم كه سطح نمرات دانش آموزان در حد پائين و غير قابل قبولي است. دانش آموزان كلاس به درس رياضي علاقه چنداني ندارند و تكاليف خود را در منزل انجام نمي‌دهند و بعضي از آنها تكاليف خود را در مدرسه به صورت رونويسي از ديگران انجام مي‌دهند و همچنين دفتر منظم و مرتبي براي رياضي ندارند و هنگام تدريس نيز به كلاس درس توجه ندارند و در بحث كلاسي شركت نمي‌كنند. اين موضوع باعث شد كلاس مورد توجه من قرار گيرد و به اين فكر افتادم كه چگونه مي‌شود اين وضعيت بوجود آمده را تغيير داد. تا دانش آموزان كلاس را به درس رياضي علاقمند نموده و همچنين نمرات آ‌نان را بهبود بخشم. چگونه می توانم سطح یادگیری دانش آموزان را در محیط مدرسه ،افزايش دهم؟

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1227 تاريخ : جمعه 6 ارديبهشت 1392 ساعت: 1:29

چگونه می توان تمرکز دآنش آموزان را در درس ریاضی کلاس سوم الف  بالا برد ؟

توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسأله

وضعیت آموزشگاه:

 مدرسه راهنمایی شبانه روزی دخترانه اسما در شهر دیهوک در 85 کیلومتری طبس واقع شده است . جمعیت این آموزشگاه 110 نفر که 60 نفر در پایه سوم در دو کلاس 30 نفره  و 50 نفر در پایه دوم در دو کلاس 25 نفره مشغول به تحصیل میباشند که اکثریت دانش آموزان از روستا های مجاور این منطقه هستند.

وضعیت کلاس سوم الف :

 درکلاس سوم الف 30 دانش آموز مشغول به تحصیل هستند که 10 نفر آن ها از لحاظ یادگیری درس ریاضی در سطح خیلی خوب و 8 نفر در سطح متوسط و 12 نفر آنها هستند که برای یادگیری دروس نیاز به توضیح بیشتر دارند.  

عنوان تحقیق :

پژوهش انجام گرفته در درس ریاضی ، در کلاس سوم راهنمایی شبانه روزی دخترانه اسما می باشد که تعداد دانش آموزانی که در این پژوهش قرار گرفته اند 30 نفر می باشد.

وضعیت خانوادگی :

 دانش آموزان این کلاس بومی شهر دیهوک  هستند و بقیه از چندین روستا  واقع  در اطراف این شهر به مدرسه می آیند ، 18 نفر از لحاظ اقتصادی در وضعیت نسبتا مناسبی هستند وبقیه  دانش آموزان در سطح ضعیف میباشند . سطح سواد خانواده ها در روستاها ازابتدایی تا راهنمایی وبعضا بی سواد هستند در شهر از دیپلم تا لیسانس است ، در روستا ها مادران آن ها خانه دار ودر کارهای کشاورزی و دامداری پا به پای پدران کار می کنند و پدران هم کشاورز، مغازه دار ،کارگر، معلم و کارمند می باشند.

محقق:

من طیبه محمدی دبیر ریاضی راهنمایی  شبانه روزی دخترانه اسما با مدرک فوق دیپلم ریاضی دارای 5 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش استان یزد هستم که هم اکنون مشغول ادامه تحصیل در این رشته می باشم . در این 5 سال در مدارس راهنمایی شبانه روزی  ریاضیات ، تدریس میکردم. همیشه به این موضوع فکر می کردم که چگونه می توان اختلال حواس دانش آمزان در این درس را به حداقل رساند. بنابراین تصمیم گرفتم از راهكارهايي جهت افزايش تمركز  و کاهش اختلال حواس دانش آموزان در این درس استفاده کنم.

 

 

توصیف مسئله:

تمركز چيست؟

   تمركز در مرحله ي اول يك تلاش ذهني است براي انسجام بخشيدن  به  فكر ،  جمع و جور كردن  آن و تمركز حواس يعني عوامل حواس پرتي را به حدّاقل رساندن.

شواهد۱:

در اولین قدم به مشاهده ی رفتار دانش آموزان  در کلاس درس پرداختم و به این نتایج رسیدم.

دانش آموزي كه اختلال حواس دارد:

* اغلب با دست و پاهايش بازي مي كند يا پشت ميزش حركت مي كند.

* وقتي از او مي خواستم در جاي خودش بنشيند ، به سختي مي توانست  اين كار را انجام بدهد.

* حواسش به آساني با محرّك هاي بيروني ( صداها ، تصاوير اشيا و …) پرت مي شود.

 

* در  موقعيّت هاي گروهي به سختي مي تواند منتظر نوبتش بماند.

 * اغلب به پرسش ها ، پيش از اين كه به طور كامل طرح شوند ، پاسخ مي گويد.

* در تمركز هنگام كار يا فعّاليّت هايش مشكل دارد.

* اغلب از كاري نا تمام به كاري ديگر مي پردازد.

* هنگام  کار تیمی نمي تواند ساكت و آرام باشد .

* اغلب زياد حرف مي زند.

 * مدام سخنان ديگران را قطع مي كند يا مزاحم آن ها مي شود.

* اغلب به نظر مي رسد كه به آن چه به او گفته مي شود گوش نمي دهد.

* معمولا لوازم شخصی و مداد و  كتاب را كه براي انجام تكاليف يا فعّاليّت ها در مدرسه و خانه لازم دارد ، گم مي كند.

شواهد 2:

در صحبت با همکاران و مدیر مدرسه  متوجه شدم آنها نیز شاهد چنین رفتار هایی در محیط کلاس بوده اند.

راجع به این موضوع  با تعدادی از والدین دانش آموزانم  در مورد رفتار های آنها که باعث عدم تمرکز بود صحبت کردم و والدین نیز  این رفتار آنها را در منزل  تایید  کردند لذا تصمیم گرفتم تحقیقاتم را در این مورد بیشتر کنم که به نتایج زیر رسیدم.

راهكارها:

* وقتي دانش آموز تمركز مي كند ، پاداش هاي مادّي و ملموس به او بدهيد ( يك نمره  در كلاس درس ، 5 دقيقه وقت آزاد، توزيع موادّ درسي و) حتّي پاداش هاي غير مادّي و ناملموس هم مناسب هستند .( مثلا” تحسين كردن و دست زدن، لبخند زدن و)

 *  قواعد و قوانيني براي كلاس درس تعيين كنيد ( مثلا” كار كردن در سكوت ، اتمام تكاليف )  و آنها را تصريح و تكرار كنيد و دانش آموز را هنگام پيروي از قوانين تشويق كنيد .

* دانش آموز را به تمركز روي يك تكليف تا هر زماني كه مي تواند ، تشويق كنيد. به تدريج طول زمان لازم براي  تشويق شدن را افزايش دهيد.

 *  با دانش آموزان قراردادي بنويسيد و در آن تصريح كنيد چه رفتاري از او انتظار مي رود و اين كه كدام تشويق ، زماني كه شرايط قرارداد انجام شد، در دسترس او قرار خواهد گرفت. 

* به دانش آموز ياد دهيد كه از تمركز بنيادين و مهارت هاي مطالعه استفاده كند ( مثلا” خواندن برا ي درك ايده ي اصلي ، يادداشت برداشتن ، تمركز بر نكات مهم ، خلاصه كردن ، مطالعه در يك محيط مناسب و )

 * موضوع درس را براي دانش آموز هدفمند و معنادار كنيد.  * محيط را به گونه اي سازماندهي كنيد كه محرّك هاي پريشان كننده ي حواس كاهش يابد.

 * انجام كاري ناخوشايند را با كاري خوشايند تر دنبال كنيد.اجراي دوّمي را منوط به اتمام اوّلي كنيد.

*  يكي از همسالان را به عنوان مربّي تعيين كنيد تا با دانش آموز كار كند و نمونه اي براي عادت  كاري مناسب باشد.

 *  تكاليف طولاني را به تكاليف كوتاه تر تقسيم كنيد و به او ياد دهيد كه چگونه تكاليفش را مرور كند. اگر در انجام تكاليف كوتاه تر موفّق بود تكليف ديگري به او بدهيد. 

* دستورالعمل ها را مرحله بندي كرده به شيوه هاي مختلف (شفاهي يا كتبي ) به او ارائه دهيد.

 * مطمئن شويد كه  دانش آموز مي داند دستورالعمل ها فقط يك بار داده مي شوند. 

*  دانش آموز را از هم كلاسي هايي كه ممكن است رفتارهاي نامناسب را ترغيب و يا تحريك كنند ، جدا سازيد و محرّك هاي حواس پرتي را در اطراف و روي ميز دانش آموز كاهش دهيد.

* دانش آموز را براي شروع ،ادامه و اتمام تكاليفش تشويق كنيد.

 * از وسايل جذّاب براي برقراري ارتباط با دانش آموز استفاده كنيد.

 * از دانش آموز بخواهيد در بازي ها يي شركت كند كه مستلزم مدّت زمان هاي متفاوت در تمركز هستند ( مثل منچ و شطرنج)

* ترتيبي دهيد كه دانش آموز مدام جلوي چشمتان باشد و تماس چشمي خود را با او به طور مستمر حفظ كنيد.

* هنگامي كه تكليفي وجود ندارد به اين دانش آموزان  اجازه دهيد به حياط بروند  برگردند.  *  مرتّب به آن ها نگوييد :    توجّه كن ! حواست كجاست ! ” اين عبارت ها را كمتر بكار بريد ، چون موجب اضطراب دانش آموز مي شود.

* اين اختلال را به هوش كودك نسبت ندهيد و وي را سرزنش نكنيد.

 * اين دانش آموزان به طور كلّي در درك و احساس زمان مشكل دارند . به همين دليل در تنظيم رفتارهاي خود و سازماندهي آن ها دچار مشكل مي شوند و نمي توانند صبور و شكيبا باشند. اگر چنين دانش آموزي در كلاس داريد ، بيشتر صبور باشيد.

نتیجه گیری نهایی:

در نهايت بايد بدانيد برخورد مناسب با اين دانش آموزان نياز به زمان ، پشتكار ، مداومت ،‌هماهنگي و همكاري زيادي دارد و به همين دليل مربّيان و والدين بايد همواره روحيه ي با نشاط ، شاداب  و شوخ طبعي را در خود حفظ كنند.

 سركارخانم محمدي كمراحل انجام كاربرطبق الگوي ارايهشده باشد.

۲-شواهد يك ناقص است وبايدمشكل نشان داده شود.

۳- چگونه قبل ازاجرا ويا راه حل ها شواهد ۲ كه براي قضاوت است را نوشته ايد وبازراهكارهم ارايه شده است.

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : خانم محمدي, نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 2195 تاريخ : چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 ساعت: 15:06

با سلام خدمت استاد گرامی و همکاران عزیز

ارسال کننده : رضا علیزاده

چرا بعضي از نوجوانان پرخاشگر و خشن مي شوند؟

سيمين احمديان را د

پرخاشگري و خشونت در نوجوانان دو دليل عمده دارد. يكي اين كه بسياري از نوجوانان براي مقابله با تهديدهاي جسمي و رواني محيط به خشونت

روي مي آورند. يعني وقتي در محيط زندگي نوجوان شامل خانه, مدرسه و كوچه و خيابان خشونت حاكم باشد, نوجوان هم ياد مي گيرد براي

مقابله با تهديدهاي مستمر زندگي به خشونت متوسل شود. علت ديگر پرخاشگري و خشونت در نوجوانان اختلالات رواني بعضي از آنها است.

نوجواناني كه از نظر رواني دچار اختلال هستند و غالباً نسبت به افراد بزرگسال و همسالانشان احساس بدبيني و بدگماني دارند, به اين دليل براي

حفاظت رواني از خود به پرخاشگري و خشونت روي مي آورند.

بسياري از پسران و دختران احساس مي كنند كه در بسياري از مسايل زندگي تحت فشار و تحميل قرار دارند

يكي از منابع پرخاشگري و خشونت در دوره نوجواني, نياز شخص به قدرت است. بسياري از پسران و دختران احساس مي كنند كه در بسياري از

مسايل زندگي تحت فشار و تحميل قرار دارند. وقتي كه والدين اين افراد سلطه گر و خشن, معلمان سرد و بي تفاوت و همسالانشان نيز پرخاشگر

باشند, تنها وسيله اي كه براي دفاع از خود و به دست آوردن احساس قدرت شخصي برايشان باقي مي ماند اين است كه به خشونت و پرخاشگري

روي بياورند. اين دسته از نوجوانان از خشونت استفاده مي كنند تا قدرت نمايي كنند.

پرخاشگري چيست؟

پرخاشگري يك رفتاري دفاعي آموختني است كه در انسان براي مقابله با خطر يا تهديد بروز مي كند. اين رفتار دفاعي باعث تحريك سريع بدن مي

شود و امكان مقابله با خطر يا فرار از خطر را به وجود مي آورد.

ريشه خشونت و پرخاشگري تداوم تاريخي مبارزه و مقابله انسان با خطرها و تهديدهاي محيط زندگي اوست. براي مثال وجود مردان جواني كه از

طرف نزديكان و خانواده شان براي دفاع از خود به جنگ و دعوا و خشونت ترغيب مي شوند حاكي از مبارزه با تهديدات محيط زندگي است كه

مردان از نظر تاريخي وظيفه انجام آن را به عهده داشتند.

همچنين نوجواناني كه در جمع دوستانه شان براي ابراز مردانگي به خشونت متوسل مي شوند, تمايل بيشتري براي پرخاشگري دارند و در مقابل

تهديدهاي كوچك پاسخ خشونت آميز مي دهند

كارايي آموزش مهارت حل مساله در كاهش پرخاشگري دختران دانش آموز

1386/11/ بهرامي فاطمه 19

كارايي آموزش مهارت حل مساله در كاهش پرخاشگري دختران دانش آموز

بهرامي فاطمه *

*قزوين، خيابان رسالت، دبيرستان فاطميه هلال احمر، واحد انجمن اوليا و مربيان اداره آموزش و پرورش

مقدمه:

بررسي تاثير آموزش مهارت حل مساله بر كاهش پرخاشگري دختران دان شآموز انجام شده است .اين پژوهش با هدف

مواد و روش كار: اين بررسي بر روي 120 دانش آموز دختر دوم دبيرستان در دو گروه آزمايشي و دو گروه گواه (هر گروه 30 نفر) با بهره

گيري از آزمون تفكر منظم و معطوف به هدف، مقياس انحراف شخصيت و يك پرس ش نامه ويژگي هاي جمعيت شناختي اجرا شد. دو گروه

آزمايشي طي 10 جلسه در مدت دو ماه از آموزش مهارت حل مساله برخوردار شدند. داده هاي پژوهش به كمك تحليل واريانس و آزمون

تحليل گرديدند . t آماري

يافته ها :نتايج نشان داد كه ميانگين نمر ه هاي پرخاشگري پس آزمون گروه اول آزمايشي نسبت به ميانگين نمر ه هاي پيش آزمون همان گروه

كاهش يافته است. هم چنين كاهش آشكاري بين واريانس گرو ه هاي اول و دوم پس از آموزش گرو ه هاي گواه ديده شد .

نتيجه گيري: آموزش مهارت حل مساله، پرخاشگري دختران را كاهش مي دهد .

كليد واژه: درمان شناختي - رفتاري، پرخاشگري، دان شآموزان، آموزش مهارت حل مساله

مقاله و تحقيق

پرخاشگري چيست؟

جامعه (جنوبي) ، شماره سريال 17232 ، تاريخ انتشار 880119 S صفحه 04

*پرخاشگري عمل يا گفتاري كه به منظور آسيب رسانيدن به شخص و يا يك شي انجام مي گيرد.

*پرخاشگري واكنشي است عاطفي كه هدف آن رفع مانع و حذف عامل تهديد است.

*پرخاشگري نوعي مكانيسم رواني است كه در آن فرد ناخودآگاه فشارهاي ناشي از محروميت ها و ناكامي هاي خود را به صورت

واكنش هاي حمله، تجاوز و رفتارهاي كينه توزانه نشان مي دهد.

*پرخاشگري عملي است كه هدفش صدمه و رنج باشد.

از تعاريف فوق مي توان نتيجه گرفت كه:

پرخاشگري تمايل فرد براي آسيب رساندن به يك شخص يا يك شي است.

پرخاشگري از رايج ترين واكنش هاي كودك نسبت به ناراحتي ها و ناكامي هاي اوست.

پرخاشگري تنها به منظور صدمه زدن به ديگران صورت نمي گيرد بلكه كسب پاداش ارضاي نياز يا رفع موانع نيز مي تواند هدف باشد.

در رفتار پرخاشگرانه نوعي واكنش عمومي ديده مي شود.

راه هاي اصلاح و كاهش شدت پرخاشگري كودكان و نوجوانان

*رفتار پرخاشگرانه در كودك بايد كنترل شود.

*رفتار پرخاشگرانه در نيل به هدف تشويق نشود.

*در مقابل عصبانيت كودك و نوجوان پرخاشگري مي شود.

*در رفع ناكامي ها و محروميت هاي كودك و نوجوان تلاش شود.

*تكاليف سنگين به كودك و نوجوان داده نشود.

*توجه و محبت افراطي به كودك و نوجوان صورت نگيرد.

*از تنبيه بدني كودك و نوجوان خودداري شود.

*درحضور ديگران كودك و نوجوان مورد تمسخر قرار نگيرد و و نقايص او در جمع مطرح نشود.

*از مشاهده صحنه هاي خشونت آميز خودداري شود.

*والدين در تربيت كودك و نوجوان رفتار متضاد نداشته باشند.

*از انجام بازي هاي خشونت آميز خودداري شود.

*بين اعضاء خانواده و كودك يا نوجوان رابطه صميمي برقرار شود.

*در موارد لازم براي درمان به افراد متخصص نظير پزشك، روان پزشك روان شناس و مشاور مراجعه شود.

*در خانه و مدرسه رعايت عدل و انصاف در برخورد كودك و نوجوان صورت گيرد و به رعايت حقوق ديگران و قوانين و مقررات

جامعه تشويق شوند.

*از درگيري لفظي در خانواده خودداري شود.

*شرايط براي تخليه هيجانات و عواطف كودك به صورت هاي مختلف فراهم شود مثل شركت در مسابقات ورزشي ديگر فعاليت هاي

اجتماعي.

*رفتار پسنديده كودك و نوجوان مورد تشويق و تحسين قرار گيرد و عواقب رفتار ناپسند به آن ها گوشزد

شود.

*كودك و نوجوان به استراحت و تغذيه كافي، آرام بودن و تسلط بر خشم خود تشويق شوند.

*فضاي خانه و مدرسه براي كاهش پرخاشگري كودكان و نوجوانان مساعد شود.

*در موارد لازم به تغيير محيط پرخاشگر اقدام شود.

عاطفه افشاري- كارشناس ارشد روان شناسي

محسن مروي- كارشناس امور اجتماعي

 

مصاحبه با دانش آموزان:

با دانش آموزان به صورت انفرادي مصاحبه كردم . بر خلاف پيش بيني اكثر دانش آموزان به خوبي در انجام

مصاحبه همكاري نمودند. اين مصاحبه را براي آنكه از نظر خود دانش آموزان مطلع شوم،انجام دادم .گفته هاي

دانش آموزان را به صورت خلاصه در زير آورده ام.( جملات نوشته شده را در حد امكان به بيان محاوره اي

دانش آموزان نزديك كردم)

- همينطوري ! قصد دعوا كردن ندارم

- خودشان اذيت مي كنند من هم فحش مي دهم

- بازي مي كنيم و مي خواهيم بخنديم، بعضي ها بدشون مي آد مسخرشون كنيم.

- اول خودشون شروع مي كنند من هم نمي خوام از كسي كتك بخورم.

- من و بقيه با هم دوستيم بايد به هم كمك كنيم يا نه؟

- تو خونه هم با هم دعوا مي كنيم برادر بزرگم مي زندم.

- از معلما هم تا حالا كتك خوردم.

- آخه ما بزرگ شديم كسي نبايد به ما حرف بد بزنه.

- توي مدرسه وقتي دعوا ميشه همه به هم كمك مي كنيم و دعوا مي كنيم.

- اگه كسي دعوا نكنه ما هم دعوا نمي كنيم.

- چند بار تو محله كتك خوردم .من هم با كمك بچه ها كتكشون زدم.

- اگه يه بچه كوچيك رو اذيت مي كنن نبايد به اون كمك كرد؟

- زور مي گن .هر كي زور بگه من بدم مي آد حتي اگه به خودم زور نگفته باشه.

- مامان بابام هم دعوا مي كنن بعضي وقتا فحش هم مي دن.

- بابام برادرم رو مي زنه.

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 2734 تاريخ : دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 ساعت: 12:07

مسئله : چگونه میتوانیم ضعف درک مفاهیم ریاضی دانش آموز احسان را برطرف کنم؟

دانش آموز مورد نظر در دبستان برج محمد در پایه ی پنجم مشغول به تحصیل است.

این روستا از توابع بخش زهان در شهرستان زیر کوه می باشد , که در فاصله ی 80 کیلومتری حاجی آباد و 35 کیلو متری قاین قرار دارد. این کلاس دارای 10 دانش آموز  و بصورت مختلط می باشد که سه دانش آموز دز پایه ی سوم و 4 دانش آموز دز پایه ی پنجم و سه دانش آموز در پایه ی ششم می باشند. خانواده این دانش آموز همین یک فرزند را دارد و پدرش 6 ماه قبل ازدواج مجدد کرده و در حال حاضر همه در یک منزل زندگی میکنند.وضعیت اقتصادی این خانواده متوسط رو به پایین می باشد. این دانش آموز در فهم مفاهیم درس ریاضی مشکل دارد و علاقه ای نسبت به این درس ندارد ولی درس های دیگر نسبتا خوب است.مشکل دیگر این است که دانش آموزان دیگر را اذیت می کند. 

اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 2044 تاريخ : پنجشنبه 29 فروردين 1392 ساعت: 16:27

باسلام سرکارخانم اصلاح من تشکر درنگارش دقت بیشتر نمایید. اقدام پژوهی...
ما را در سایت اقدام پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانشجویان رشته ریاضی tarahi بازدید : 1169 تاريخ : چهارشنبه 28 فروردين 1392 ساعت: 15:59

خبرنامه